چکیده:
هدف : تعیین میزان بهره مندی کتابخانه های مرکزی برترین دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری ایران از خدمات مرجع دیجیتال و همچنین بررسی میزان تطابق این خدمات با معیار ارزیابی میز مرجع دیجیتال کتابخانه های ایران است . روش پژوهش : روش پژوهش پیمایشی است و جامعه پژوهش در این مطالعه وب سایت کتابخانه های مرکزی ٧٢ دانشگاه و پژوهشگاه وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است که به عنوان برترین دانشگاه ها در قالب ٦٨ رتبه در وب سایت رتبه بندی دانشگاه های کشورهای اسلامی معرفی شده اند. ابتدا برخورداری این کتابخانه ها از میز مرجع دیجیتال تعیین شد، سپس میز مرجع دیجیتال کتابخانه های ایران از نظر محتوایی مورد تحلیل قرار گرفت . یافته ها: از بین ٧٢ دانشگاه مورد بررسی ٣١ دانشگاه (٤٣/٠٥ درصد) از خدمات میز مرجع دیجیتال برخوردار هستند. از بین دانشگاه ها، دانشگاه شاهد با رتبه علمی ٢٩، بالاترین درصد شمول ویژگیهای میز مرجع دیجیتال را داراست و پس از آن دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد. به طور کلی میزان شمول ویژگیهای میز مرجع دیجیتال در کلیه کتابخانه ها ٧/٧٣% است . نتیجه گیری: بین رتبه دانشگاه و میزان برخورداری از ویژگیهای میز مرجع دیجیتال همبستگی وجود دارد، بدین معنا که با بالاتررفتن رتبه دانشگاه میزان برخورداری از ویژگیهای میز مرجع دیجیتال نیز بالاتر میرود.
خلاصه ماشینی:
وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری مقدمه و بیان مسأله عبارت "مرجع دیجیتال " در برگیرنده دو مسئله قدیمی است : یکی قدیمیترین و مهم ترین وظیفه کتابخانه ها یعنی کمک به استفاده کنندگان در جهت یافتن اطلاعات مورد نیاز آن ها، و دیگری استفاده بهینه از فناوریهای جدید در راستای این هدف که نویسنده رابط : jam.
بنابراین ، 1 Electronic reference service 2 Digital reference service 3 Remote reference service 4 On line reference service 5 Virtual reference service ضرورت ایجاب میکند که بهره گیری از خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانه های دانشگاهی مورد بررسی قرار گیرد و در صورت برخورداری از این خدمات میزان تطابق آن ها با معیارها و استاندارهای موجود به سنجش در آید تا بدین ترتیب مشخص شود که آیا کتابخانه های دانشگاهی در ارائه چنین خدماتی فعال هستند یا خیر و در صورت ارائه تا چه حد از اعتبار برخورداراند.
آن ها وب سایت کتابخانه های پیشگفته را با استفاده از سیاهه وارسی استاندارد بررسی خدمات مرجع الکترونیک ارزیابی کردند و به این نتیجه رسیدند که میزان ارائه خدمات مرجع دیجیتال در کتابخانه های مورد نظر بهتر از متوسط است .
برخورداری کتابخانه های دانشگاه های برتر وزارت علوم کشور از خدمات میز مرجع دیجیتال و ویژگیهای آن به تصویر صفحه مراجعه شود چنانچه در جدول فوق قابل مشاهده است ، از بین ٧٢ دانشگاه مورد بررسی ٣١ دانشگاه (٤٣/٠٥ درصد) از خدمات میز مرجع دیجیتال برخوردار هستند (پاسخ پرسش اول ).