چکیده:
چنان که بسیار گفته اند، «نقد اخلاقی هنر» دیرپاترین مبحث در فلسفه هنر بوده است؛ اما در این مبحث دراز دامان دو مساله عمده را باید از هم تمیز داد: نخست امکان نقد اخلاقی آثار هنری است، و دیگری ربط چنین نقدی به ارزش زیبایی شناختی آثار هنری. به عبارت دیگر، مساله اول این است که آیا می توانیم (یعنی معقول هست که) از منظر اخلاق به نقد اخلاقی آثار هنری دست یازیم یا نه، حال آن که مساله دوم عبارت از این است که آیا نقد اخلاقی اثر هنری ربطی به نقد زیبایی شناختی آن دارد یا نه. موضوع این جستار، اما، تنها مساله نخست است. برای تحقق این امر، نخست استدلال های مخالفان امکان نقد اخلاقی هنر را به سه دسته وجودشناختی، معرفت شناختی، و روش شناختی تقسیم کردیم و، آن گاه، کوشیدیم با گردآوردن موافقان امکان چنین نقدی، از اخلاق گرایان ریشه نگر گرفته تا خودآیینی گرایان معتدل و حتی «اخلاق ستیزان»، در مقام پاسخگویی بربیاییم و نشان دهیم که می توان به نحوی موجه به نقد اخلاقی آثار هنری پرداخت.
As many have said، “ethical criticism of art” has been the most enduring topic in the philosophy of art; but، in this broad topic، we must distinguish two problems: the first is the possibility of ethical criticism of artworks، and the second is the relevance of such criticism to the aesthetic value of artworks. In other words، the first problem is whether we can reasonably engage in ethical criticism of artworks or not، whereas the second problem is whether the ethical criticism of an artwork relates to the aesthetic criticism of it. This essay، however، is just about the second problem. To deal with the problem، we firstly divided the arguments against ethical criticism of art into three divisions - ontological، epistemological، and methodological - and then، gathering the arguments for the possibility of such criticism، from radical moralism to moderate autonomism and even “immoralism”، we attempted to meet the opponents and show that it can be reasonable to criticize ethically.