چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مشخص ساختن میزان و نحوه استفاده جوانان از اینترنت و تأثیرپذیری آنان از رسانهای نوظهور با روش پژوهش، پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری 30- 18 سال شهر کاشان بالغ بر 200445 نفر در این رده سنی بودند که بر اساس جدول مورگان حجم نمونه در این پژوهش 384 نفر به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب گردیده است. به منظور تبیین فرضیات از تئوری تاجفل(برای مشخصکردن ابعاد هویت ملی) و نیز ازتئوری استفاده و خشنودی، تئوری ساختیابی و کاشت و پرورش استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که هویتشناختی جوانان با توجه به نوع استفاده جوانان از اینترنت تفاوت معناداری دارد. ضریب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویتشناختی (0.229 =r)، ضریب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویت احساسی(0.130 =r) و ضریب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویت کلی(0.180 =r) در سطح (0.05p) معنادار است و میتوان گفت بین متغیرهای انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویتشناختی، احساسی، هویت ملی رابطه معناداری وجود دارد، با توجه به ضرایب همبستگی بین انگیزه استفاده جوانان از اینترنت و هویت ارزشی که در سطح (0.05p>) معنادار نمیباشد. ضریب همبستگی بین وضعیت اجتماعی- اقتصادی جوانان و هویت کلی (0.104 =r) در سطح (0.05p) معنادار است و لذا بین متغیرهای وضعیت اجتماعی- اقتصادی جوانان و هویتشناختی، هویت کلی رابطه معناداری وجود دارد. میتوان اذعان کرد که امروزه جایگاه و تأثیر فضای مجازی به ویژه اینترنت انکارناپذیر است. با در کنارهم قراردادن نتایج تحقیقات مشابه در رابطه با اینترنت و هویت ملی میتوان نتیجهگیری کرد که اینترنت در هویت جوانان تأثیرگذار است
خلاصه ماشینی:
پرسش این مقاله این است که آیا ب ن ی استفاده از اینترنت (به عنوان کاربر فضای مجازی) و هویت ملی جوانان رابطه جود دارد؟ در صورت پاسخ مثبت چه عواملی بر هویت ملی جوانان در استفاده از اینترنت تأثیر می - گذارند؟ ٢- پیشینه تجربی پژوهش - شالچی در سال ١٣٨٤ در تحقیق خود با عنوان " هویت بازاندیشانه و ارتباط آن با رسانه هـا" در سؤال کلیدی محقق به دنبال تعیین میزان تأثیر رسانه ها در شـکل گیـری هویـت بازاندیشـانه اسـت کـه تـا حدودی با تحقیق حاضر اشتراک دارد براساس نظریه گیدنز نشان می دهد که رسـانه هـا در شـکل دادن بـه هویت از جایگاه ویژه ای برخودارند و نشان می دهد که هر چه میزان استفاده از رسانه هـا نـزد پاسـخگویان بیشتر بوده است .
- کریم کریمی در سال ١٣٨٩ در مقاله خود با عنوان «هویت و تعامل در فضای سایبرنتیک » با بسـط فضای مفهومی موضوع و نیز شرح و تفضیل رویکردهای نظری مختلف پیرامون موضوع تحقیـق خـود، بـا اتکا به نظریه هویت اجتماعی تاجفل به ساخت مقیاسی برای اندازه گیری هویت می پردازد نتـایج پـژوهش نشان می دهد که تعامل با فضای مجازی نه موجب تضعیف هویت کاربران نمی شود در این پژوهش همـان گونه که در پرسش محقق مطرح یافته ها نشان داده است که کاربر درارتباط تعاملی با فضای مجاز می تواند هویت جدید که همان هویت ملی است ، شکل دهد.