چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی سازه و همسانی درونی نسخه فارسی پرسشنامه رابطة مربی ـ ورزشکار در دانشجویان ورزشکار بود. بدین منظور، تعداد 190 نفر از ورزشکاران پسر شرکتکننده در رشتههای مختلف تیمی و انفرادی در دوازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور دانشگاه شهید بهشتی در سال 1393 بهصورت داوطلبانه این پرسشنامه را تکمیل کردند. برای اجرای این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش بازترجمه، روایی صوری و صحت ترجمة نسخه فارسی پرسشنامه روابط مربی ـ ورزشکار به تایید رسید. سپس، برای تعیین روایی سازة پرسشنامه، از تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری، و برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که در تحلیل عاملی تاییدی مرتبة اول نسخه فارسی، شاخصهای برازش از تناسب مدل سهعاملی یازدهسوالی نسخه اصلی حمایت نمیکنند؛ در حالی که با حذف گویة ششم، تحلیل عاملی تاییدی مرتبههای اول و دوم و نیز ضرایب آلفای کرونباخ، از ساختار سهعاملی دهسوالی پرسشنامة رابطة مربی ـ ورزشکار در جامعة ورزش دانشگاهی حمایت، و روایی و پایایی آن را تایید میکند. بنابراین پیشنهاد میشوند، به منظور ارزیابی رابطه مربی و ورزشکار در جامعه دانشگاهی از نسخه فارسی تعدیل شده پرسشنامه مربی- ورزشکار استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
"در Durand-Bush, Salmela, & Green-Demers Kline Brown Madrigal, Hamill, & Gill Terry, Lane, & Fogarty نتیجه، پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی (روایی سازه و پایایی) نسخۀ فارسی پرسشنامۀ رابطة مربی ـ ورزشکار در جامعه دانشگاهی انجام گرفت و در پی پاسخ به این سؤال بود که آیا ترجمة فارسی این پرسشنامه در بین ورزشکاران دانشگاهی ایرانی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار هست یا خیر؟ روششناسی پژوهش روش پژوهش حاضر، توصیفی و از نوع همبستگی است که به بررسی ساختار عاملی، به روش تحلیل عوامل، میپردازد.
همانطور که قبلا اشاره شد، این تفاوت بیانگر درک و تفسیر متفاوت ورزشکاران جوامع مختلف از سازههای روانشناختی است که موجب میشود، سؤالات در نسخۀ اصلی پرسشنامۀ روابط مربی ـ ورزشکار (جووت و نتومانیس، 2004) در مقایسه با نسخۀ فارسی (پژوهش حاضر) از ارتباط بیشتر و پیشگویی معنیدارتری با عاملهای مربوط به خود، برخوردار باشند؛ هرچند مقادیر بار عاملی و تی در هر دو نسخۀ فارسی و نسخههای اصلی (جووت و نتومانیس، 2004)، مقادیری قابلقبول و عالی هستند که منجر به تأیید ساختار نظری مدل دهسؤالی و سهعاملی در نسخۀ فارسی شدهاند.
به طور کلی، نتایج بهدستآمده از تحلیل عاملی تأییدی مرتبههای اول و دوم، پس از حذف سؤال ششم و همچنین نتایج ضرایب آلفای کرونباخ در پژوهش حاضر، ضمن حمایت از ساختار سهعاملی دهسؤالی نسخۀ فارسی اصلاحشدة پرسشنامۀ رابطة مربی ـ ورزشکار در جامعة ورزش دانشگاهی، بار دیگر خاطرنشان میکند که پرسشنامههایی که برای ورزشکاران حرفهای طراحی میشوند، برای Nunally & Bernstein IH ورزشکاران سطوح دانشگاهی مناسب نیستند و نیاز است که ویژگیهای روانسنجی آنها دوباره بررسی شود."