خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) گزارش ویژه:استانداردهای "ISO" و راهیابی به بازار جهانی گام اول:استانداردهای بینالمللی گام دوم:بازار جهانی گزارش از: فرانک جواهر دشتی-پرستو معین الدینی-سیما هاشمی-علی اکبر بابایی همگام با جهانی شدن تجارت و درهم شکستن مرزهای جغرافیائی در مناسبات اقتصادی و تجاری،کامیابی و توسعه پایدار موسسات تولیدی و تجاری بیش ازپیش به عواملی مانند نوآوری در محصول،کیفیت برتر و قیمت رقابتی وابسته میشود این امر ضرورتهای جدیدی را به بنگاههای اقتصادی دیکته میکند که هرچند در آغاز دشواریهایی را به همراه دارد،اما در درازمدت دستاوردهای چشمگیری،برای آنهایی که خود را بموقع مهیای پذیرش این ضرورتها کردهاند،به ارمغان میآورد.
کسب گواهینامه "ISO" توسط یک شرکت،گویای موفقیت آن شرکت در ایجاد باور مشترک نسبت به مسئولیت کیفیت در تمامی سطوح ساختار سازمانی و نیز استقرار و بکارگیری مستمر سیستمهای کنترلی،عملیاتی و پشتیبانی کیفیت در مجموعه شرکت است و توانایی حضور شرکت در بازار جهانی و تأمین نیاز مشتری را اعلام میدارد.
مهمترین دستاورد اخذ گواهینامه اثبات تلاش شرکت برای حرکت به سوی دستیابی به مفهوم مدیریت کیفیت جامع است،هرچند ممکن است استقرار استانداردهای ISO بهترین راه برای پیاده کردن این مفهوم باشد.
درک صحیح از فرآیند ممیزی و صدور گواهینامه و باور آنکه دریافت گواهینامه "ISO نه پایان راه،که در حقیقت اولین گام اساسی برای حرکت در مسیر دستیابی به کیفیت رقابتی است، شرکتها را در موفقیت و دستیابی به اهداف کیفی خود و نیز اخذ گواهینامه یاری میکند.
شرکتهای ایرانی و گواهینامههای بینالمللی در زمینه استقرار سیستمهای کیفیت و دریافت گواهینامه موسسات و شرکتهای بخش خصوصی بسیار موفقتر از موسسات دولتی هستند زیرا در بخش دولتی در زمینه استانداردهای کیفی عمومی و اولیه نیز مشکل وجود دارد.