چکیده:
در پژوهشهای گذشته، از نظریة تبادل رهبر- عضو (کیفیت LMX) برای تبیین رابطة کارکنان و سرپرستان در جهت کسب دستاوردهای مطلوب سازمانی استفاده شده است، اما به سازوکار این فرایند توجه نشده است. از اینرو، پژوهش حاضر با مطالعة دو متغیر فرهنگ یادگیری در سازمان و نقش این فرهنگ و با استفاده از رویکرد هنجاری، به بررسی اثر کیفیت رابطة LMX، بر این دو بعد پرداخته است. جامعة آماری متشکل از 110 نفر از کارشناسان کشاورزی استان مرکزی است که 86 نفر از آنها به روش دردسترس انتخاب شدند. برای دادهپردازی، از مدلسازی معادلههای ساختاری استفاده شد. سه یافتة اصلی تحقیق نشان داد کیفیت LMX بر فرهنگ یادگیری سازمانی و فرهنگ یادگیری در سازمان بر تعهد سازمانی تأثیر مستقیم دارد و کیفیت LMX اثری غیر مستقیم بر تعهد سازمانی دارد. براساس نتایج پژوهش، کیفیت LMX عامل مهمی در ارتباطهای دوسویه و نشر فرهنگ یادگیری در سازمان است و از این طریق، سبب توسعة تعهد سازمانی کارکنان میشود. در انتها با توجه به محدودیتهای پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
واکاوی روابط بین تبادل رهبر- عضو (LMX)، فرهنگ یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان (مورد مطالعه : کارشناسان کشاورزی استان مرکزی ) امیر علم بیگی ١، اسماعیل آهنگری ، سعیده عزیزی 3 2 در پژوهش های گذشته ، از نظریۀ تبادل رهبر- عضو (کیفیت LMX) برای تبیین رابطۀ کارکنان و سرپرستان در جهت کسب دستاوردهای مطلوب سازمانی استفاده شده است ، اما به سازوکار این فرایند توجه نشده است .
براساس نتایج پژوهش ، کیفیت LMX عامل مهمی در ارتباط های دوسویه و نشر فرهنگ یادگیری در سازمان است و از این طریق ، سبب توسعۀ تعهد سازمانی کارکنان می شود.
نتایج پژوهش های میدانی متعدد نشان داده است که یکی از مهم ترین روابط میان مافوق و زیردست ، به کیفیت تبادل رهبری عضو بستگی دارد و این امر، یکی از مهم ترین متغیرهای پیش بین دستاوردهای مطلوب سازمانی به شمار می آید.
براین اساس ، پرسش اصلی پژوهش این بود که کیفیت رهبر- عضو در کاربست تجربی آن ، چه نقشی در بهبود تعهد سازمانی کارکنان و با تأکید بر ترویج فرهنگ یادگیری در سازمان به عنوان متغیر میانجی دارد؟ پیشینۀ نظری پژوهش ریشۀ نظری کیفیت تبادل رهبر- عضو را می توان در نظریۀ نقش ١ و همچنین نظریۀ تبادل اجتماعی ٢ جست وجو کرد.
این مقدار ٠/٦٦٥ به دست آمده و نشان می دهد کیفیت تبادل رهبر- عضو در سازمان ، از طریق ترویج فرهنگ یادگیری ، سبب ارتقای تعهد سازمانی می شود.
Organizational commitment for knowledge workers: The roles of perceived organizational learning culture, leader-member exchange quality and turnover intentions, Human Resource Development Quarterly, 21(1): 69-85.
Leadership style and organizational culture in learning organization: A comparative study, International Journal of Management and Information Systems, 14(5):119-127.