چکیده:
برای دستیابی به بیشترین سطوح سلامت در سازمانها، فضایی برای مشارکت فعالانۀ کارکنان ضروری است. برای فعالسازی این مشارکت، سازمانها به ابزارهایی برای سنجش مشارکت نیاز دارند تا با تعیین انحرافها، برنامهها را بازنگری کنند. این پژوهش بهدنبال طراحی نوعی سیستم کمی برای اندازهگیری مشارکت کارکنان در سلامت محیط کار است که بر قواعدی مبتنی باشد که بتواند این اندازهگیری را فارغ از تخمین روابط غیرخطی، بین متغیرهای مؤثر انجام دهد. بدینمنظور طراحی نوعی سیستم استنتاج فازی مد نظر قرار گرفته است. نمرۀ مشارکت کارکنان بهعنوان خروجی و عوامل زمینهساز مشارکت در سلامت بهعنوان ورودیهای سیستم در نظر گرفته شدند. تولید قوانین با استفاده از روش CT08 اصلاحشده صورت پذیرفت که بر پایۀ نمونههای آموزشی استوار است. در پایان ضمن تولید 17 قانون، سیستم با 5 نمونۀ آزمایشی سنجش شد و میزان دقت 3/92 درصد بهدست آمد. محققان تغییری در چگونگی محاسبۀ میزان دقت نیز پیشنهاد دادند که سبب نزدیکترشدن به واقعیت میشود
خلاصه ماشینی:
همان گونه که از نظر گذشت ، مطالعاتي که تا کنون در زمينة مشـارکت کارکنـان در سـلامت محيط کار انجام گرفته است ، عواملي را شناسايي کرده انـد کـه مـانع يـا مشـوق کارکنـان بـراي مشارکت در سلامت محيط کار مـي شـوند، يـا اينکـه ايـن عوامـل بـا اسـتفاده از تکنيـک هـاي تصميم گيري رتبه بندي شده اند؛ اما در اين مقاله با بهره مندي از تحقيقات پيشين ، نـوعي سيسـتم استنتاج فازي براي اندازه گيري ميزان مشارکت کارکنان عملياتي در سلامت محيط کـار طراحـي مي شود.
در اين رويکرد براي نمونه هاي آموزشي و آزمايشي ، علاوه بر مقـادير ورودي بايد نمرٔە ويژگي خروجي آنها (نمرٔە مشـارکت ) نيـز مسـتقيم و بـا روش هـايي چـون مشـاهده و مصاحبه با سرکارگران و سرپرستان سنجيده شود و از سوي ديگر، محدوديت هايي براي مشـاهده و مصاحبه وجود داشت ؛ به همين دليل بيشترين تعداد نمونه هاي قابل استناد ٣٦ نفـر تعيـين شـد که به منظور سنجش دقت اندازه گيري سيستم طراحي شده ، به طور تصـادفي داده هـاي ٣١ نفـر از آنها براي نمونه هاي آموزشي و ٥ نفر ديگر براي نمونة آزمايشي استفاده شد.
رابطة ٢) ܴܣܥ − ١ = ܴܧܥ CAR معرف ميزان دقت طبقه بندي است کـه چگـونگي محاسـبة آن بـراي قـانون ܴ بـه اين صورت است که براي همة نمونه هاي آموزشي ، مقدار ويژگي ݔ در همة مجموعه هاي فـازي مرتبط با آن ويژگي بررسي مي شود تا مشخص شود آن نمونة آموزشي از لحاظ ويژگي بـه کـدام مجموعة فازي تعلق دارد، سپس به قوانين توليدشده مراجعه مي شود تا خروجي اي شـناخته شـود که آن قانون معرفي مي کند.
Identify and rank the barriers to participation in health promotion and workplace safety using a multi-criteria approach.