چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه یادگیری خودتنظیم دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی دوره ی دوم متوسطه ناحیه پنج مشهد در سال تحصیلی ٩٥-٩٤ میباشد و مفروض است بین یادگیری خودتنظیم دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. لذا برای اثبات فرضیه از روش تحقیق میدانی از نوع پیمایشی استفاده شده است و جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی ناحیه پنج شهر مشهد میباشد، با توجه به حجم جامعه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است حجم نمونه مطابق جدول مورگان انتخاب شد. نمونه آماری شامل ١٥٢ دانش آموزمدرسه هوشمندو ٣٥٩ دانش آموزمدرسه عادی بوده است برای سنجش فرضیه از روش پرسشنامه های خودتنظیمی دریادگیری بوفارد استفاده گردید٢ که روایی آن توسط اساتید علوم تربیتی وپایایی از طریق آلفای کرونباخ ٠,٨٩تایید شده است . داده ها با استفاده از آزمون های آماری تی نمونه های مستقل تحلیل شدند. پس از انجام آزمون و بررسی و تحلیل داده ها، نتایج بدست آمده نشانگرتایید فرضیه است یعنی یادگیری خودتنظیم در مدارس هوشمند از میانگین بالاتری نسبت به مدارس عادی برخوردار است . به عبارتی بین یادگیری خودتنظیم دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی تفاوت معناداری وجود دارد. در این مقاله از دیدگاه نظری زیمرمن استفاده شده است .
خلاصه ماشینی:
"ورود فناوری اطلاعات وارتباطات به عرصه های آموزش ویادگیری ضمن تأثیرگذاری بر محیط های یادگیری حضوری، محیط های یادگیری جدیدی که محیط های یادگیری الکترونیکی ٦و ترکیبی٧ نامیده می شوند را به وجود 8 آورده است ، مسائل این محیط های آمیخته با فن آوری و ابزارهای الکترونیکی متأثر از ویژگیهای چندرسانه ای ، اطلاعاتی، شخصی سازی ٩ و تعاملی ١٠ است که مطالعه و یافتن راه حل آن به روش شناسی های پژوهشی متنوع و منعطف نیاز دارد (اسلوپ و تمپست ١١، ٢٠٠٧؛ شولت ، اسلات و آنوگبزی ١٢، ٢٠٠٨؛ نقل از اسماعیل پور مقدم ، (1391 با توجه به این موضوع در محیط های یادگیری مبنی بر کامپیوتر(مدارس هوشمند)، یادگیری بر اساس سرعت انفرادی، تشریک مساعی، خودگردانی، پیوستگی بین موضوعات درسی بوده و محتوای درس فقط محدود به کتاب های چاپی نیست بلکه شامل کتاب های الکترونیکی، نرم افزارهای چندرسانه ای، درس افزارها و پایگاه های اطلاعاتی است و همزمان برای تفاوت های فردی هر دانش آموز وسبک های مختلف یادگیری دانش آموزان برنامه هایی تدارک دیده می شود (وزارت آموزش و پرورش مالزی، ٢٠٠٢).
به علت انفجار عظیم اطلاعات ، دیگر بهره وری مستمردانشی که در 1 Industrial society 2 Informational society 3 Technology 4 Information 5 Communication 6 E-learning 7 Blended learning 8 Multimedia 9 Personalization 10 Interactive 11 Slope and Tompsett 12 Shoult, Slatt, and Annogbzy 13 Zimmerman and Schunk مدت زمان اندک و با کمک دیگران در طولانی مدت به دست می آیدکارساز نیست (هو، ٢٠٠٣) دانش آموزان تبدیل به فراگیران خود تنظیم شوند تا درآینده شاهد این باشیم که آنها بطور مبتکرانه و قاطعانه در یک جامعه غنی اطلاعاتی وهدایت شده باتکنولوژی رشد وترقی یابند (لاپان ، کاردشوتورنر، ٢٠٠٢) در یادگیری خودتنظیم دانش آموز مهارت هایی برای طراحی، کنترل و هدایت یادگیری خود دارد و ضمن دارابودن تمایل برای یادگیری قادر است کل فرآیند یادگیری را ارزیابی کند."