چکیده:
پیشرفت و توسعه کشورها، سازمانها و موسسات در پرتو علم و دانش ، خلاقیت و نوآوری است . اگر یک سازمان اطلاعاتی بخواهد در صحنه رقابت با سایر سازمانهای اطلاعاتی باقی بماند، می بایست دانش و مهارت کارکنان خود را به روز نماید و این مهم در صورتی محقق می شود که مدیران آموزشی ، برنامه های آموزشی مدون و تخصصی را سرلوحه برنامه های خود قرار بدهند تا از روند پرشتاب تغییرات و ابداعات فناوری که در سایه دانش بشری ممکن شده است ، عقب نماند. بنابراین سازمانهای اطلاعاتی به لحاظ روند رو به پیشرفت علم و فناوری، لازم است به تناسب ظرفیت های موجود و مطلوب و رعایت فاکتورها و الزامات مدیریتی برای کارکنان، برنامه آموزشی داشته باشند. این تحقیق با هدف احصاء و ارائه الزامات مدیریت آموزش در سازمانهای اطلاعاتی صورت گرفته است . نوع تحقیق ، کاربردی بوده و در گردآوری اطلاعات از روشهای اسنادی و کتابخانه ای، مصاحبه و پرسش نامه استفاده شده است . محقق با تکیه بر منابع علمی و مبانی نظری موجود با استفاده از روش تحقیق توصیفی ، ضمن مصاحبه با نخبگان و متخصصین حوزه آموزش در سازمان، الزامات و راهکارهای افزایش بهرهوری مدیریت آموزش در سازمانهای اطلاعاتی ـ امنیتی را احصاء و با ارسال پرسش نامه نظرات، اهمیت نتایج به دست آمده را با استفاده از آمار توصیفی ، مورد آزمون قرار داده و ارزش گذاری نموده است . نتایج موید آن است که به منظور افزایش فرصت ها و اجرای مطلوب ماموریت های آموزشی در یک دستگاه اطلاعاتی و نیز کاهش آسیب ها، در چارچوب مناسبات آموزش، می بایست الزاماتی مد نظر مدیران آموزشی قرار گیرد که سه محور مهم تر آن به شرح ذیل می باشد: ١- تاکید بر آموزش باید به همراه پژوهش باشد ٢- هماهنگی آموزش با فناوری موجود در دستگاه اطلاعاتی ٣- تعیین اهداف آموزشی با بررسی نیازها و مشاغل دستگاه اطلاعاتی و دیدگاه متخصصان.
خلاصه ماشینی:
"(مشایخ ، ١٣٨١: ١٣٣) سیاست های مدیریت آموزش برای بهبود کارایی مدیریت آموزش شورای شورای برنامه ریزی آموزش ارتقای ظرفیت پنداره سازی مشترک : «آنچه باید باشد» بازبینی نتایج و وسایل : «آنچه هست » تعیین فاصله میان «آنچه هست » ساختار و «آنچه باید باشد»: نیازسنجی کارکرد اهداف سالانه ( شایخ ، ١٣٨١: ١٣٣) سیاست های ابلاغی اجرا و ارزیابی الگوی مفهومی تحقیق عوامل و الزامات افزایش بهره وری در مدیریت آموزش در مصاحبه با ١١ نفر از صاحبنظران حوزه آموزش و مطالعات و نیز سوابق و اسناد بالادستی طبق مطالب ارائه شده به شکل زیر می باشد: شکل ١- الگوی مفهومی تحقیق حوزه طراحی الزامات مدیریت آموزش در سازمان های اطلاعاتی - امنیتی کارآمدی آموزش ارتقاء سطح خلاقیت و نوآوری درسازمان های اطلاعاتی یافته های تحقیق و تجزیه و تحلیل : در تحقیق حاضر، اعتبار پرسش نامه و پرسش های مصاحبه از طریق نمونه گیری محدود و پالایش مکرر به کمک صاحبنظران و متخصصان این رشته به صورت استاندارد در آمده و تأیید شده است (اعتبار صوری )."