چکیده:
در پژوهش حاضر به روابط ساختاری محیط خانواده، موقعیت اقتصادی ـ اجتماعی و راهبردهای شناختی تنظیم عاطفی با نشانگان درونی سازی و برونی سازی در میان نوجوانان پرداخته شده است. نمونه آماری این مطالعه را 1647 نفر نوجوان شاغل به تحصیل 18-15 ساله شــهرستان تبریز (840 نفر دختر و 807 نفر پسر) که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، تشکیل می دهد. نوجوانان با تکمیل مقیاس محیط خانواده ، پرسشنامه راهبردهای شناختی تنظیم عاطفی و فرم خودسنجی نوجوان از فرم های سن مدرسه مبتنی بر تجربه آخنباخ در پژوهش حاضر شرکت نمودند. یافته های حاصل از پژوهش حاضر نشان داد، مدل پیشنهادی با داده های گردآوری شده محاسبه گردیده اند. یافته های حاصل از پژوهش حاضر حکایت از آن دارند، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی با داده ها برخوردار بوده و می توان از متغیرهای محیط خانواده، موقعیت اقتصادی ـ اجتماعی به منظور تبیین نشانگان درونی سازی و برونی سازی استفاده کرد. علاوه بر این، مقایسه مدل ها در دو گروه دختر و پسر گویای آن است، مدل پیشنهادی در نمونه دختران از برازش مطلوبتری برخوردار می باشد.
The aim of this study was to investigate the structural relationship of family environment، socioeconomic status and cognitive affect regulation strategies with externalizing and internalizing syndromes in adolescents. To explore the mentioned relations، a sample of 1647 (840 girls، 807 boys) high school students was selected by multi-stage sampling method. All participants were asked to complete the Family Environment Scale (FES)، Inventory of Cognitive Affect Regulation Strategies (ICARUS) and Youth Self-Report form of Achenbach''s ASEBA school-age forms. There were correlations between most of variables of family environment، cognitive affect regulation strategies and internalizing and externalizing syndromes. For evaluating adequacy and Goodness of fitness of the model، RMR، RMSEA، CFI، AGFI، GFI، X2، X2/df، indices were computed. Findings supported the goodness of fitness of suggested model in this study. Results of this study Show that cognitive affect regulation strategies، family environment and socioeconomic status can predict internalizing and externalizing syndromes in adolescents. For the Psychotherapy in adolescents with affective-Behavioral disorders paying attention to evaluation of adolescent''s Cognitive affect regulation strategies، family environment and socioeconomic status is suggested.