چکیده:
اين پژوهش با هدف بررسي نيازهاي آموزشي زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگي آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392 انجام شد. روش پژوهش توصيفي-پيمايشي بود. جامعه آماري تمامي زنان سرپرست خانوار داراي حضانت فرزند، شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392-1391 به تعداد 600 نفر، برابر كل جامعه آماري در نظر گرفته شد. ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه محقق ساخته حاوي 42 گويه بود كه بر اساس مقياس ليكرت تهيه شد. پايايي پرسشنامه بر اساس ضريب آلفاي كرونباخ 90/. برآورد شد. تحليل دادهها با استفاده از آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار) و آمار استنباطي (آزمون t تك نمونهاي) و با نرم افزار SPSS-18 تحليل گرديد. نتايج نشان داد كه زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگي آموزش و پرورش استان اصفهان در سال 1392 در زمينه مهارتهاي فرزند پروري، شناخت قوانين و مقررات در خصوص حمايت از زنان سرپرست خانوار، ارتقاء بهداشت رواني خود و اعضاي خانواده، مديريت مالي، و مهارتهاي ارتباطي به آموزش بيش از سطح متوسط نياز دارند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داد که زنان سرپرست خانوار شاغل فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ١٣٩٢ در زمینه مهارت های فرزند پروری، شناخت قوانین و مقررات در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار، ارتقاء بهداشت روانی خود و اعضای خانواده ، مدیریت مالی، و مهارت های ارتباطی به آموزش بیش از سطح متوسط نیاز دارند.
پرسش چهارم : تا چه اندازه زنان سرپرست خا نوار فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان در زمینه مدیریت مالی خانواده نیاز به آموزش دارند؟ جدول ٥- مقایسه میانگین نمره های مدیریت مالی زنان سرپرست خانوار فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان با میانگین فرضی ٢/٥ مولفه T درجه آزادی معناداری (P) میانگین مدیریت مالی 9/141 310 **0/001 0/48 ٭٭>P٠٠١٭>P٠٠٥ همان گونه که جدول ٥ نشان میدهد میزان t تک نمونه ای بدست آمده جهت مدیریت مالی زنان سرپرست خانوار فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان ٩/١٤١ میباشد که از نظر آماری در سطح ٩٥ درصد معنادار میباشد (٠٠٥>P).
بطور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد که زنان سرپرست خانوار فرهنگی شاغل در آموزش و پرورش استان اصفهان در سال ١٣٩٢ در زمینه مهارت های فرزند پروری، شناخت قوانین و مقررات در خصوص حمایت از زنان سرپرست خانوار، ارتقاء بهداشت روانی خود و اعضای خانواده ، مدیریت مالی، و مهارت های ارتباطی به آموزش بیش از سطح متوسط نیاز دارند."