چکیده:
سابقه و اهداف: رعایت حجاب، یک ارزش اسلامی و تکلیف الهی مورد تاکید است و در محیط دانشگاه ضرورت آن بیش از پیش احساس میشود. بدحجابی، پدیدهیی اجتماعی است که برای پی بردن به عوامل آن، باید جوانب اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن بررسی شود. هدف از این پژوهش، تبیین عوامل تسهیلکننده و بازدارندهی رعایت حجاب کامل برای دانشجویان بوده است.مواد و روشها: این مطالعه، بخشی از مطالعهیی است که به روش گراندد تئوری انجام شده است. دادهها با مصاحبهی نیمهساختار یافته از دوازده دانشجوی ترک حجاب کرده، یازده نفر دانشجوی با حجاب، سه استاد مشاور، دو معاون فرهنگی و سه نفر از اعضای خانوادهی دانشجویان ترک حجاب کرده، جمعآوری شد. مشارکتکنندگان با نمونهگیری هدفمند و نظری انتخاب شدند و تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل مقایسهی مداوم کوربین و اشتراوس(2008) انجام شد.یافتهها: تقیّد به معنویات، که عاملی تسهیلکننده در رعایت حجاب دانشجویان است، با اخلاقمداری، دینمداری و خوف و رجا، انتزاع شد؛ و تردید در باورها، که عاملی بازدارنده در رعایت حجاب کامل دانشجویان شناخته شد، با سه زیرطبقهی فطرتگریزی، باورهای دینی سطحی و شناخت دینی ناکافی، انتزاع شد.نتیجهگیری: رعایت حجاب کامل، با تقیّد به معنویات تقویت میشود؛ و تردید در باورها، حجاب را تضعیف میکند؛ بنابراین به منظور ترویج و توسعهی حجاب لازم است به عوامل تسهیل کننده و بازدارنده رعایت حجاب کامل توجه کرد و برای تقویت باورها و ارزشها، اقدامهای لازم به عمل آورد.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی که در فرآیند رویارویی دانشجویان با حجاب، این دانشجو است که باید دربارهی حجاب تصمیم بگیرد، ابتدا با خود افراد مصاحبه انجام شد و به دلیل نیاز به شفاف شدن موضوع و اشباع نظری، با دیگر افراد، مانند همکلاسیِ آنان، استادان مشاور، معاون فرهنگی و حتی اعضای خانوادهی دانشجویان نیز مصاحبه انجام شد.
برای درستی و اطمینان از دادهها، از روش تحلیل مقایسهی مداوم کوربین و اشتراوس(2008) استفاده شد ک 3 t"/>t"/> قابلیت 4 y"/>y"/ 5 s"/>s"/> و طبقههای مناسب، زمینهیی بودن 6 s"/>s" 7 c"/>c"/> عمق،6 تغی 8 n"/>n"/> 9 y"/>y"/ 10 y"/>y"/> و دادن مدارک مربوط به 11 s"/>s"/> را شامل می > یافت > با توجه به بررسیهای انجام شده، مشخص شد كه عوامل متعددی در رعایت کردن یا رعایت نکردن کامل حجا Constant comparative analysis Corbin & Strauss Fit Applicability Concepts Contextualization of concepts Logic Variation Creativity Sensitivity Evidence of memos دانشجویان دخالت دارد، که با دستهبندی و کدبندی، بهصورت تقیّد به معنویات(عامل تسهیلکننده) و تردید در باورها (عامل بازدارنده) شناسایی شد.
یکی از برتریهای مطالعهی کنونی، آن است که بیانگر تجربههای عمیق مشارکتکنندگان دربارهی عوامل تسهیل- کننده/ بازدارندهی رعایت حجاب کامل دانشجویان است، که در آن، باورهای دینی سطحی و شناخت ناکافی از دین، زمینهیی برای پوشش نامناسب معرفی شده است.
Keywords: Mental health, spiritual health, irrational beliefs, students مقارنة الصحّة المعنويّة مع المعتقدات غير المنطقيّة عند الطلاّب والطالبات في البكالوريوس، والماجستیر، والدكتوراه بجامعة كاشان سارا أفشار* قسم علم النفس، كليّة العلوم الإنسانيّة، جامعة كاشان، كاشان، إيران.