چکیده:
هدف از انجام پژوهش مقايسه اثربخشي آموزش كمك خواهي و ذهن آگاهي بر استرس تحصيلي در شهر تبريز بود. روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي است كه در اجراي آن از طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه كنترل استفاده شد. آزمودني هاي پژوهش شامل 90 نفر از دانش آموزان پايه اول دبيرستان هاي دولتي دخترانه ناحيه 4 تبريز در سالتحصيلي 93-92 بودند كه به روش تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و به طور تصادفي در هر يك از گروه هاي دو گانه آزمايشي و كنترل قرار گرفتند. گروه اول يك دوره آموزش راهبرد كمك خواهي را در 12 جلسه دريافت كرد، گروه دوم هشت جلسه آموزش راهبرد ذهن آگاهي را طي كرد و گروه سوم (كنترل) نيز همزمان به برنامه هاي عادي كلاسي خود ادامه داد. ابزار استفاده شده در اين پژوهش شامل پرسشنامه هاي استرس تحصيلي كوهن و فرازر بود. تحليل داده ها با استفاده از روش تحليل كواريانس تك متغيره نشان داد كه ذهن آگاهي و كمك خواهي بر استرس تحصيلي اثر متفاوت داشته و روش ذهن آگاهي در كاهش استرس تحصيلات اثربخش تر است.
خلاصه ماشینی:
از این رو، کمک خواهی یکی از راهبرهای یادگیری محسوب میشود که دانش آموزان با استفاده از آن میتوانند مسائل و مشکلات یادگیری و استرس های تـحصیلی خود را تشخیص داده و از طریق پرسش و کـمک گرفتن از دیـگران در جهت 1- Seley 2- Zimmerman رفع آن ها برآیند.
در این راستا، تاسونیس ٢ و همکاران (٢٠٠١) در خصوص تعیین اثربخشی راهبردهای آموزش کمک خواهی به بررسی مقالات چاپ شده در سال های ١٩٨٥ تا ١٩٩٥ پرداخته و نتیجه گرفته اند که ارایه کمک و راهنمایی به گروه های آزمایشی، دادن ملاکهای ارزیابی از فرایند و بازده های تحصیلی و ارایه بازخوردهای فوری به آنان ، یکی از مهم ترین پیش نیازهای فائق آمدن به مشکلات و استرس های تحصیلی محسوب میشود.
نتایج این پژوهش ها نشان داده است که راهبرد کمک خواهی قادر است در فرایند حل مسائل و مشکلات تحصیلی، تـغییرات مثبت و چشمگیر به وجود آورد و مجهز کـردن 1- Newman 2- Taconis 3- Ryan یادگیرندگان به راهبرد کمک خواهی میتواند نتایج سودمندی در تمامی موقعیت های تحصیلی داشته باشد و این نتایج از طریق افزایش توانمندیهای کارآمدی دانش آموزان و کنترل منابع استرس ناشی میشود.
نتایج این پژوهش ها نشان داده است که راهبرد کمک خواهی قادر است در فرایند حل مسائل و مشکلات تحصیلی، تغییرات مثبت و چشمگیر به وجود آورد و مجهز کردن یادگیرندگان به راهبرد کمک خواهی میتواند نتایج سودمندی در تمامی موقعیت های تحصیلی داشته باشد و این نتایج از طریق افزایش توانمندیهای کارآمدی دانش آموزان و کنترل منابع استرس ناشی میشود.
تحلیل داده های مربوط به این سوال نشان داد که آموزش راهبردهای ذهن آگاهی بر کاهش استرس تحصیلی دانش آموزان اثربخش است ..