چکیده:
پژوهش حاضر با هدف هنجاريابي مجدد پرسشنامه كارآمدي خانواده (S.FEQI) انجام شد. جامعه آماري پژوهش دانشجويان متاهل كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاهها و طلاب متاهل سطح دو و سه حوزههاي علميه شهر قم بود كه تعداد 391نفر از آنان به صورت نمونهگيري در دسترس انتخاب شد. داده ها با استفاده از نظريه كلاسيك اندازه گيري و نظريه پرسش ـ پاسخ و توسط نرم افزارهاي SPSS، MULTILOG و R تجزيه و تحليل شد. نتايج به دست آمده از پژوهش حاضر نشان داد كه قدرت تمييز و ميزان آگاهي 19 پرسش به اندازه كافي نيست، گزينه هايي كه نشان دهنده كارآيي «بسيار كم» و «كم» هستند، نمي توانند پاسخ گويان را از هم تفكيك كنند، از اين رو مي توان اين دو گزينه را با هم تركيب و پرسشنامه را اصلاح كرد. درنهايت پرسشنامه كارآيي خانواده با شصت پرسش مي تواند سه مولفه بينشي، حقوقي و اخلاقي را به ترتيب با 20، 14 و 26 پرسش اندازه گيري كند.
This study was conducted in order to renormalize the questionnaire of family efficiency measurement (S.FEQI). The population was married undergraduate and graduate students and married hawzah students of levels 2 and 3 in the city of Qom. 391 students were selected among them by convenience sampling. The data were analyzed with the help of classical test theory and item response theory and also by SPSS, MULTILOG, and R softwares. The study results showed that the differentiation power and awareness level of 19 items are not enough and the items that show the very low and low efficiencies can not differentiate the respondents. Therefore, these two items can be merged and then the questionnaire can be corrected. Finally, the questionnaire of family efficiency with 60 items is able to measure insight, legal, and moral components with, respectively, 20, 14, and 26 items.