چکیده:
هدف: همکاری علمی در تولید مصنوعات دانش به ویژه در حوزههایی مانند مدیریت دانش که ماهیتی میان رشتهای دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است. روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس پرداخته است. بدین منظور اطلاعات 2961 مقاله در زمینه مدیریت دانش از پایگاه وب آوساینس در بازه زمانی 1989 تا 2014 استخراج و 133 نویسنده فعال از میان 6511 نویسنده با استفاده از قانون زیف برای تجزیه و تحلیلهای بعدی درنظر گرفته شد و شبکه هم تألیفی این نویسندگان مورد مطالعه قرار گرفت. یافتههای تحقیق: از نرمافزارهای راور ماتریس برای تهیه ماتریس هم تألیفی، نرمافزار یوسی نت و بسته مکمل آن یعنی نت دراو برای تحلیل شبکههای اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجهگیری: نتایج نشان میدهد که روند رشد مقالات و نویسندگان از یک رابطه نمایی مثبت تبعیت میکند و بیشترین الگوی نویسندگی مورد استفاده در تولید این مقالات الگوی دو نویسندگی است. تعداد مقالات هر سال 291/1 برابر سال قبل از خود شده و تعداد نویسندگان هر سال 332/1 برابر تعداد نویسندگان در سال قبل از خود است.
Purpose: Scientific collaboration in the production of knowledge artifacts is especially important in a multi-disciplinary field such as Knowledge Management.
Methodology:This paper examines the co-authorship patterns within KM Papers in the Category of Library Science، Information Science in the WOS. For this purpose، data from 2961 papers for the period 1989 to 2014 was extracted from the database. Using Zipf Law، an analysis of 6511 papers' authors identified 133 authors as the most productive and considered these for further analysis of co-authorship networks.
Findings: The co-authorship matrix was prepared using the RavarMatrix software package، and networks were created using Ucinet and its supplementary package، NetDraw.
Results: Results indicate that the growth in the number of papers and authors across the years of the study follows a geometric exponential growth trend. The most prevalent authorship model in the production of these papers is a dual authorship (two- author) model. Each year the number of authors has increased 1. 332 times more than the previous year، while the number of papers has increased 1. 291 times.
خلاصه ماشینی:
روش تحقیق: پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با استفاده از فنون تحلیل استنادی و تحلیل شبکههای اجتماعی به بررسی روابط هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از پایگاه وب آوساینس پرداخته است.
بدین منظور اطلاعات 2961 مقاله در زمینه مدیریت دانش از پایگاه وب آوساینس در بازه زمانی 1989 تا 2014 استخراج و 133 نویسنده فعال از میان 6511 نویسنده با استفاده از قانون زیف برای تجزیه و تحلیلهای بعدی درنظر گرفته شد و شبکه هم تألیفی این نویسندگان مورد مطالعه قرار گرفت.
اهداف و سؤالات هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی Information Science Library Science Category از پایگاه وب آو ساینس در بازه زمانی 1989-2014 است.
ساختار شبکههای هم تألیفی مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی از نظر سنجههای مرکزیت شبکه (رتبه، بینابینی و نزدیکی) به چه شکل است؟ پیشینه پژوهش هرچند پدیده هم تألیفی بهعنوان شاخصی در بررسی همکاریهای علمی از دهه 1960 و با آثار پرایس شناخته شد (پرایس Price، 1965 و 1966) مطالعات هم تألیفی با استفاده از روشهای تحلیل شبکههای اجتماعی قدمت چندانی ندارد و به دنبال کارهای نیومن Newman (2001) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.
در ادامه نمودار روند رشد تعداد نویسندگان مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی ترسیم شده است (شکل2).
در شکل 8 شمایی از شاخص مرکزیت رتبه نویسندگان فعال مقالات مدیریت دانش در حوزه علم اطلاعات و دانششناسی نشان داده شده است.