چکیده:
پژوهش حاضر به منظور تعیین و مطالعه رابطه مهارتهای ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند اجرا شده است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان دانشگاه صنعتی سهندکه شامل 235 نفرکارمند میباشد تشکیل میدهد. از این میان تعداد 147 نفر بر اساس فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. روش تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از جهت نوع، توصیفی و همبستگی بوده و برای گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامه عدالت سازمانی نیهوف و مورمن، پرسشنامه مهارتهای ارتباطی بارتون جی. ای و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین استفاده گردید. جهت برآورد میزان ضریب پایایی پرسشنامهها از تکنیک آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقدار به دست آمده برابر 965/0 بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده است. یافتهها نشان داد که بین مهارتهای ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی بارضایت شغلی رابطهای معنادار وجود دارد، هرچهار مولفه مهارت- های ارتباطی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارد. از این مولفهها مهارت شنیداری کمترین همبستگی را با رضایت شغلی دارد. همچنین هر چهار مولفه عدالت سازمانی با رضایت شغلی رابطه معنادار دارد و از این مولفهها عدالت توزیعی کمترین همبستگی را با رضایت شغلی دارد.
The purpose of this study is social factors associated with quality of life of students of Islamic Azad University of Tabriz. The survey method was conducted. The study consisted of all students (31447) among whom the sample size of 323 students were selected using Cochran formula. Standard questionnaires were used for quality of life and social participation, and a researcher-made questionnaire was used for social security that their validity and reliability were confirmed. According to the results obtained in research there is a meaningful relationship between the sense of social security, social participation and quality of life. Also, there is a significant difference between quality of life by gender and faculty. But there was no significant difference between the quality of life and level of education.
خلاصه ماشینی:
"لذا موضوع پژوهش از این جهت مورد توجه میباشد که با سنجش میزان مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان ادراک از عدالت سازمانی و رضایت شغلی و بررسی آن در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند در پی یافتن نتایج مفید و ارزشمند و نیز در صدد یافتن عوامل مداخلهگر در این زمینهها بوده تا از این طریق کیفیت کار و سطح آموزش دانشگاه را ارتقاء بخشیده و با ارئه راهکارهای صحیح در مورد نحوه برخورد مناسب با کارکنان باعث افزایش راندمانکاری و رضایت شغلی آنان گردد.
فرضیههای تحقیق فرضیه اصلی - بین میزان مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان ادراک عدالت سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند تبریز رابطه وجود دارد.
- بر اساس روابط بین فرضیه فرعی اول و ششم و ضرایب همبستگی به دست آمده که به ترتیب برای مهارتهای ارتباطی کلی 549/0 و برای عدالت سازمانی کلی 684/0 میباشد میتوان در خصوص فرضیه اصلی تحقیق با ضریب اطمینان 95 درصد بیان کرد که بین میزان مهارتهای ارتباطی مدیران و میزان ادراک ازعدالت سازمانی با ابعاد گوناگون رضایت شغلیکارکنان دانشگاه صنعتی سهند رابطه معنیدار و مثبتی وجود دارد، به این معنیکه هرچه ارتباط مدیران با کارکنان بیشتر باشد رضایت شغلیکارکنان نیز به همان نسبت افزایش مییابد، بنابراین مدیران بایستی ارتباط خود را با کارکنان به نحو مطلوبی حفظ کنند تا رضایت شغلیکه در نتیجه ارتباطات صحیح و کامل به وجود میآید سازمان را در رسیدن به اهداف متعالیاش یاری کند."