چکیده:
نگرش و طرز تلقی افراد نسبت به دانش زمین شناسی از مدرسه شکل می گیرد. لذا توجه به این موضوع می تواند در تربیت افرادی توانمند و متخصص برای کار در زمینه های معدن، نفت،کشاورزی،امور آبو نیز در انجام پروژه های زمین شناسی بسیار مؤثر باشد. متأسفانه در نظام آموزش و پرورش، هنوز جایگاه واقعی علم زمین شناسی برای برخی از مسئولان ناشناخته باقی مانده است. آثار کم توجهی به این درس را در ضریب پایین آن در کنکور سراسری؛ ناآگاهی عمومی نسبت به جایگاه آن و مسائل مورد بحث در زمین شناسی، نامناسب بودن محتوای آموزشی موجود در مدارس، بی انگیزه بودن دانش آموزان، حجم زیاد مطالب درسی و کمبود ساعت تدریس(2 ساعت در هفته)، تخصیص ندادن ساعت آزمایشگاه زمین شناسی در برنامه درسی دانش آموزان و نیز به کارگیری دبیران غیرتخصصی در تدریس کتاب های زمین شناسی سا لسوم و علوم و زمین سال چهارم تجربی می توان مشاهده کرد که باید راهکارهایی برای رفع آن ها اندیشید.
با توجه به مطالب بالا تلاش شده تا از وسایل کمک آموزشی و نرم افزارهای زمین شناسی به صورت پاورپوینت،فیلم آموزشی و انواع روش های مشارکتی استفاده کنم و کلاسی فعال و با نشاط داشته باشم تا دانش آموزان با میل و رغبت بیشتر در کلاس حاضر شوند.
خلاصه ماشینی:
آثار کمتوجهی به این درس را در ضریب پایین آن در کنکور سراسری، ناآگاهی عمومی نسبت به جایگاه آن و مسائل مورد بحث در زمینشناسی، نامناسب بودن محتوای آموزشی موجود در مدارس، بیانگیزه بودن دانشآموزان، حجم زیاد مطالب درسی و کمبود ساعت تدریس (۲ ساعت در هفته)، تخصیص ندادن ساعت آزمایشگاه زمینشناسی در برنامه درسی دانشآموزان و نیز بهکارگیری دبیران غیرتخصصی در تدریس کتابهای زمینشناسی سال سوم و علوم زمین سال چهارم تجربی میتوان مشاهده کرد که باید راهکارهایی برای رفع آنها اندیشید.
با توجه به مطالب بالا تلاش شده تا از وسایل کمکآموزشی و نرمافزارهای زمینشناسی بهصورت پاورپوینت، فیلم آموزشی و انواع روشهای مشارکتی استفاده کنم و کلاسی فعال و بانشاط داشته باشم تا دانشآموزان با میل و رغبت بیشتر در کلاس حاضر شوند .
۵. گاه و بیگاه پارازیتهای مختلف میاندازند، مانند «خسته نباشید!» تجزیه و تحلیل و تفسیر دادهها گردآوری اطلاعات نظرخواهی از دانشآموزان برای من بسیار اهمیت داشت، به همین دلیل از آنها خواستم که نظرات، خواستهها و دلیل بیعلاقگیشان به درس زمینشناسی را بدون نوشتن مشخصاتشان به من بدهند.
بازگرداندن اوراق درموقع مقرر و تصحیح آن با علاقه و دقت، این پیام را به دانشآموزان میدهد که «نتیجه کار آنها واقعاً برای ما مهم است.
همه این کارها باعث شده بود نظر دانشآموزان درباره کلاس زمینشناسی تغییر کند و تا حدودی باعث ایجاد علاقه و انگیزه در آنها شود.
و این در محاسبه نمره تراز کل آن زیرگروه خیلی تأثیر میگذارد بازگرداندن اوراق درموقع مقرر و تصحیح آن با علاقه و دقت، این پیام را به دانشآموزان میدهد که «نتیجه کار آنها واقعاً برای ما مهم است.