چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تدوین و آزمون یک مدل انگیزشی بر اساس نظریه تعیینگری شخصی جهت تعیین موقعیتهایی که تحت آنها دانشآموزان دوره متوسطه روستایی تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل میگیرند، بود. مدل تأیید شده نهایی نشان داد که متغیرهای انگیزشی در تصمیم دانشآموزان به ادامه یا ترک تحصیل نقش اساسی داشته و این متغیرها در کلاس درس به وسیلهی حمایت معلّم از خودپیروی و ارزش ادراک شدهی بالای تحصیل تقویت شده و برعکس به وسیله کنترل شدید معلّم و ارزش ادراک شده پایین تحصیل تضعیف میشوند. تحلیل انجام گرفته توسط نرمافزار آماری لیزرل از دادههای جمعآوری شده از 365 دانشآموز سال سوم راهنمایی و اول متوسطه نشان داد که میزان ارزش ادراک شده تحصیل پیشبینی کننده انگیزش تعیین شده شخصی و شایستگی ادراک شده بوده و بین ادراک حمایت معلم از خودپیروی و شایستگی ادراک شده ارتباط معکوس وجود دارد. همچنین شایستگی ادراک شده به طور مستقیم پیشبینی کننده متغیر وابسته تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل میباشد. این منابع انگیزشی علاوه بر تأثیرگذاری بر روی تصمیم به ادامه یا ترک تحصیل، بر روی عملکرد تحصیلی نیز تأثیرگذارند.
خلاصه ماشینی:
- Colangelo, Assouline, & New - Tidwell - identified regulation - Hardre & Reeve اگرچه معلّمان کنترلي بر شرايط بيرون از مدرسه اعمال نميکنند، با اين حال ميتوانند بافت کلاس درس را به نحوي فراهم بياورند که درگيري موقعيتي و علاقهي طبيعي را در کلاس و دانشآموزان ايجاد کنند و رشد منابع انگيزش دروني را در آنها افزايش دهند (دسي 1 ، 1995؛ هيدي و هرکايوس 2 ، 2000؛ ريو، 1996).
اين کار به اين دليل ميتواند مفيد باشد که ميتواند به يکپارچه کردن دانش موجود در زمينهي تعيين کنندههاي انگيزشي تصميم دانشآموزان به ترک يا ادامه تحصيل و درک بهتر اين فرايند بر مبناي نظريهي تعيينگري شخصي به ما کمک کرده، درک بهتري از - Deci - Hidi & Harackiewicz - Vallerand & Bissonnette - Fortier & Guay - Chanal - Self-Determination Theory (SDT) - Ryan - Jang - Taylor & Ntoumanis فرايندهاي روانشناختي دخيل در ترک تحصيل از دبيرستان در اختيار ما قرار داده و همچنين آزموني از نظريهي تعيينگري شخصي، که مبنايي براي مدل انگيزشي ترک تحصيل از دبيرستان در نظر گرفته شده است، به عمل آورد.
در این پژوهش نیز پایایی این مقیاس با همین - Learning Climate Questionnaire - Williams - Black - Pelletier - Academic Self-Regulation Questionnaire(ASRQ) - Connell - Perceived Competence Scale(PCS) - Harter روش 83/0 به دست آمد.
1- در این پژوهش ادراک کلی دانشآموزان از همه معلّمان آنها سنجیده شده است، زیرا هدف از این پژوهش پیشبینی تصمیم دانشآموزان به ادامه یا ترک تحصیل از مدرسه بود نه - Battin-Pearson, Newcomb, Abbott, Hill, Catalano, & et al - Possible Selves - Markus - Goodenow - Powelson ترک تحصیل در حیطهی موضوعی خاص.