چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ساختار رغبتهای شغلی معلمان شهرکرد بر اساس مدل کروی تریسی میباشد. جامعهی پژوهش شامل کلیهی معلمان سه دورهی ابتدایی، راهنمایی و متوسطهی شهرکرد بوده که 633 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامهی سیاههی کروی فردی تریسی شامل سه فرم مشاغل، تمایل و توانمندی بوده است. نتایج تحلیلهای آماری با استفاده از شاخص آماری CI (ضریب تطابق) نشان داد که رغبتهای معلمان بر اساس مدلهای کروی، هشت تیپی و شش تیپی از شاخص برازش مناسبی برخوردارند و رغبتهای آنان از یک مدل کروی پیروی میکند. معلمان دارای رغبتهای یاوری، هنری و جستجوگری هستند و بیشتر گرایش به ایدهها، افراد و مشاغل پرستیژ بالا دارند. نتایج تحلیل واریانس نیز نشان داد که بین رغبتهای معلمان و خصوصیات دموگرافیک رابطه وجود دارد. برای مثال مردان در مقیاسهای پردازش اطلاعات، مکانیکی، کنترل کیفیت از زنان نمرههای بالاتری داشتند یا در مقیاسهای یاوری، مدیریت، علوم اجتماعی و تهوری معلمان ابتدایی میانگین بالاتری کسب کردهاند. همچنین در مقیاسهای یاوری و خدمات پایه دیپلمهها میانگین بالاتری نسبت به لیسانس و فوق لیسانس داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
ميانگين، انحراف معيار و خلاصه نتايج تحليل واريانس مربوط به رغبتهای شغلي بر حسب جنسيت مقياسها مرد زن تفاوت ميانگينها Sig F ميانگين انحراف معيار ميانگين انحراف معيار پرستيژ پايين خدمات شخصي 74/44 39/15 29/46 38/16 - 22/0 46/1 ساخت و تعمير 89/42 23/17 9/31 48/13 M> f 0001/0 73/79 خدمات پايه 56/40 97/16 87/41 9/16 - 33/0 94/0 مقياسهای هالند واقع گرا 62 8/21 49 6/21 M> f 01/0 54/55 جستجوگر 69 4/20 2/66 7/20 M> f 05/0 58/3 هنري 59 3/21 2/66 7/20 M< f 01/0 43/15 اجتماعي 9/62 48/15 71/71 5/17 M< f 01/0 72/44 تهوري 5/59 3/18 1/59 21 - 81/0 05/0 قراردادي 4/57 3/19 3/49 3/20 M> f 01/0 32/26 مقياس چهار تيپي مردم 6/159 39 175 45 M< f 01/0 16/21 اشياء 9/158 8/48 9/134 49 M> f 01/0 23/37 داده ها 6/151 7/46 4/142 51 M> f 01/0 57/5 عقايد 3/167 9/42 7/170 43/47 - 34/0 87/0 مقياس چند بُعدي افراد- اشياء 69 39 40 40 M< f 01/0 152 دادهها – عقايد 7/15 9/41 2/28 43 M< f 01/0 6/13 پرستيژ 4/51 7/34 1/62 3/35 M< f 01/0 76/14 همان طور که در جدول 2 مشاهده ميشود در مقياسهای پردازش اطلاعات، مکانيکي، سيستمهای تجاري، تحليلگر مالي، کنترل کيفيت، کارهاي دستي، ساخت و تعمير، واقعگرائي، جستجوگري، قراردادي، بُعد اشياء و دادهها، تجارت خرد، هنري، ياوري، اجتماعي، بُعد مردم، افراد-اشياء، دادهها-عقايد و پرستيژ تفاوت معناداري بين معلمان مرد و زن وجود دارد.