چکیده:
هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش به شیوه شناختی-رفتاری بر بهبود عملکرد خانواده زوجهای ناسازگار واحد مرکزی 148 بهزیستی تهران بود. طرح پژوهش، طرح آزمایشی گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعهی مورد مطالعه در این تحقیق شامل همهی زوجینی بود که در سال 1388 به مرکز مشاورهی بهزیستی شماره 148 تهران مراجعه کردند و دارای مشکلات زوجی از قبیل، مشکل ارتباطی، روابط سرد و خشک و غیره بودند. 30 زوج بر اساس مصاحبه، با توجه به مدل مک مستر (1978) به طور تصادفی ساده انتخاب شدند. این 30 زوج به طورتصادفی به دو گروه آزمایش و گواه (در هر گروه 15 زوج) تقسیم شدند. ابزار پژوهش، آزمون عملکرد خانواده (FAD) بود. روش کار به این گونه بود که ابتدا از تمام زوجین پیش آزمون (آزمون عملکرد خانواده) به عمل آمد، و پس از این که زوجین گروه آزمایش در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند از تمام زوجین پس آزمون به عمل آمد. نتیجهها نشان داد مداخله آزمایشی (آموزش به شیوه شناختیـ رفتاری)، بر بهبود روابط زناشویی و عملکرد خانوادهی زوجین تأثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
احمدی، کریمی، غلامپور و رحیمی (2009) بر اساس پژوهشی که در خصوص اثربخشی زوج درمانی شناختی-رفتاری بر روی سازگاری رزمندگانی که دچار اختلال فشار روانی پسآسیبی - Behrens, Sanders & Kim - Johonson - Hanssson &Lund bland بودند، انجام دادند به این نتیجه رسیدند که درمان شناختی-رفتاری بر سازگاری زوجی رزمندگان و همچنین همسران آنها مؤثر بوده است.
نتیجههاي این تحقیق نشان داد خانواده درمانی شناختی-رفتاری موجب افزایش رضایت زناشويی زوجین گردید و از لحاظ اثربخشی این روش تفاوت معنیداری بین زنان و مردان مشاهده نشد.
از آنجایی که آموزش به شیوهي شناختی–رفتاری ساخته و پرداختهي دانشمندانی است که در غرب زندگی میکنند و آنها تحت تأثیر عاملهاي فرهنگی، تاریخی، تجربههاي شخصی و حوادث مهم اطراف خود هستند، و کارایی این الگوها در غرب به اثبات رسیده است، بنابراین برای استفاده - Beck group cognitive therapy از این گونه مداخلات در مسایل زناشویی در فرهنگ و ارزشهای ایرانی، لازم است قبلاً به صورت تجربی و آزمایشی، کارآمدی آن مورد آزمون واقع شود.
بنابراین پژوهش حاضر به دنبال روشن شدن این نکته است که آیا آموزش به شیوهي شناختی- رفتاری بر بهبود عملکرد خانوادهي زوجین ناسازگار مرکز مشاوره بهزیستی شماره 148 تهران تأثیر دارد؟ آموزش زوجین برای مقابلهي مؤثر با معضلات خانوادگی از بروز ناسازگاریها، اختلالها و مشکلات آتی جلوگیری میکند.
از این رو، هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش به شیوهي شناختی-رفتاری بر بهبود عملکرد خانوادهي زوجین ناسازگار است.