چکیده:
به رغم ناپایداریهای محیط کسب وکار و پیشرفت فناوری، سازمان ها با تکیه بر قیمت و کیفیت ، قادر به ادامه فعالیت نیستند. ازاین رو نوآوری به یکی از مزیت های رقابتی کلیدی تبدیل شده است . فرهنگ یادگیری سازمانی نیز یکی از راهکارهای کلیدی برای ارتقای نوآوری سازمانی محسوب میشود که با خلق و کسب دانش موردنیاز سازمان ، زمینه را برای نوآوری در کسب وکار فراهم میکند. این مقاله به بررسی تاثیر نوآوری از مجرای فرهنگ یادگیری سازمانی بر اثربخشی سازمانی میپردازد. روش تحقیق ، توصیفی و از نوع همبستگی است . داده ها از طریق پرسشنامه و نمونه ای متشکل از ١٣٢ نفر از کارکنان شرکت ها در مراکز رشد و فناوری شهر تهران و با استفاده از نمونه گیری تصادفی جمع آوری شده است . نتایج نشان میدهد که اکتساب دانش به عنوان یک پشتوانه برای سایر مولفه ها در تقویت کارایی، نقش اساسی دارد. ازطرف دیگر رابطه متغیر فرهنگ یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی و نیز تاثیر مستقیم این متغیر بر اثربخشی سازمانی نشانگر این است که سازمان با بهره گیری از اکتساب دانش و ایجاد تغییرات شناختی و رفتاری، میتواند نوآوری را تا حد زیادی ارتقا داده و همین موضوع نقش مهمی در افزایش اثربخشی برای سازمان دارد.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش های اخیر، باتوجه به تغییرات شرایط بازار و همچنـین رویکـرد سازمان ها در به کارگیری تمرکز داخلی و خارجی به صورت هم زمان ، سؤالی که توسـط محققـین مورد توجه قرار گرفت ؛ این است کـه چـه فرهنگـی مـیتوانـد نـوآوری سـازمان را ارتقـا بخشـد؟ مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که ترکیبی از انواع مختلف فرهنگ ها در سازمان های نـوآور وجود دارد.
فـراهم بـودن ساختارهای مناسب و امکانات مطلوب برای نوآوری، فراهم بودن زمینه اکتساب دانش که به عنوان بخشی از فرهنگ یادگیری سازمانی است ، عـاملی دیگـر در افـزایش اثربخشـی سـازمانی از طریـق نوآوری است و درنهایـت تغییـرات رفتـاری و شـناختی نیـز بـه افـزایش اثربخشـی سـازمانی منجـر میشود.
فـراهم بـودن ساختارهای مناسب و امکانات مطلوب برای نوآوری، فراهم بودن زمینه اکتساب دانش که به عنـوان بخشی از فرهنگ یادگیری سازمانی است ، عـاملی دیگـر در افـزایش اثربخشـی سـازمانی از طریـق نوآوری است و درنهایـت تغییـرات رفتـاری و شـناختی نیـز منجـر بـه افـزایش اثربخشـی سـازمانی میشود.
(2008), "A two-level competing values approach to measure nonprofit organizational effectiveness", Working Papers of Faculty of Economics and Business Administration, Ghent University, Belgium.
"Organizational innovation as anenabler of technological innovation capabilities and firm performance", Journal of Business Research, Volume 67, Issue 1, Pages 2891-2902.
J. (1980), "Organizational effectiveness: a multiple-constituency approach", Academy of Management Review, Vol. 5 No. 2, pp.
(2011), "Compressive review of organizational effectiveness in Sport", Sport Management International Journal, Vol. 7, No. 1, pp.
"Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein's model", Journal of Business Research."