چکیده:
هدف این پژوهش، ارزیابی و اولویت بندی مهارت های مدیران ورزش و جوانان استان مازندران بود. روش تحقیق توصیفی- پیمایشی و از لحاظ هدف، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش کلیه کارکنان و خبرگان ادارات ورزش و جوانان استان بودند که بدین منظور 80 نفر از کارکنان و 12 نفر از کارشناسان ارشد و خبرگان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه 21 سوالی ارزیابی مهارت مدیران برگرفته از پژوهش فردی آذر (1380) بود. روایی ابزار را 10 نفر استادان و صاحب نظران تایید کردند و پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 0/89= α به دست آمد. از روش TOPSIS برای ارزیابی مهارت مدیران و از روش AHP-FUZZY برای محاسبه وزن یا ضریب اهمیت شاخص های هر یک از مهارت مدیران ورزش استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد اولویت مهارت مدیران به ترتیب ادراکی (اهداف راهبردی و بلندمدت، آگاهی از قوانین و مقررات)، انسانی (شنود موثر، نفوذ بر افراد) و فنی (تفویض اختیار، تخصیص منابع) است. با توجه به نتایج تحقیق، آموزش مدیران ورزشی، پرورش و تقویت شاخص های مذکور در مهارت مربوط یکی از راهکارهای افزایش عملکرد مدیران در نمونه مورد بررسی است.
The aim of this study was to evaluate and prioritize skills of Sport and Youth managers in Mazandaran province. Research method was descriptive-survey and in term of objective was practical. The population consisted of all employees and experts in Sport and Youth offices and 80 employees and 12 senior experts and experts were selected as the sample. A questionnaire with 21 items derived from Fardi Azar (2001) questionnaire assessed the skill of managers. Validity of this questionnaire was confirmed by 10 professors and experts and its reliability was calculated by Cronbachs alpha test (α=0.89). TOPSIS method was used to assess the skills of managers and AHP-FUZZY method to calculate the weight or importance coefficient of each factor of sports manager's skills. The findings showed that manger's skills were prioritized as follows: conceptual skills (strategic and long term goals, awareness of laws and regulations), human skills (effective listening, influencing people) and technical skills (authority, resource allocation). According to these results,educating of sport managers and nurturing and enhancing the abovementioned factors in each skill are solutions to increase the performance of managers in this sample.
خلاصه ماشینی:
به طور خلاصه کاتز براساس نظریة مهارت های سه گانة خود معتقد است که مدیران در هر سطحی از مدیریت یا در هر سازمانی که قرار گرفته اند، برای انجام اثربخش وظایف خود به سه مهارت عمده نیاز دارند که عبارت اند از مهارت های ادراکی (توانایی درک سازمان به صورت یک سیستم کل ، درک مسائل و پیچیدگی سازمان ، ارتباط متقابل واحدها)، مهارت انسانی (توانایی مدیر در ایجاد انگیزش ، رهبری مؤثر و توانایی کار کردن با افراد)، مهارت فنی (توانایی به کارگیری روش ها، تکنیک ها و فنون خاص ).
نتایج تکنیک TOPSIS در ارزیابی مهارت مدیران ورزش و جوانان استان مازندران نشان داد، از نظر کارکنان ادارات ورزش و جوانان این استان به ترتیب مهارت های ادراکی ، انسانی و فنی از بیشترین اهمیت برخوردار است که با یافته های فرتاش استفهلان (٨)(١٣٨٣) و مظفری ، مشرف جوادی و نادریان (١٠)(١٣٨١) همخوانی دارد؛ یعنی مدیرانی که از مهارت ادراکی بیشتری برخوردارند، عملکرد بهتری خواهند داشت .
به طور کلی می توان گفت از نظر کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مازندران مهارت های ضروری برای موفقیت مدیران ورزش این استان به ترتیب مهارت های ادراکی ، انسانی و فنی است و مدیرانی که از مهارت ادراکی بیشتری برخوردارند، عملکرد بهتری در انجام وظایف ، ایفای نقش خود و در نهایت اثربخشی سازمانی خواهند داشت .
"Designing a managerial triple skills model for managers of the Physical Organization of the Islamic Republic of Iran.