چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مقایسه چابکی سازمانی دبیرستان های پسرانه دولتی عادی و غیردولتی شهر تهران بود. روش پـژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده ها از نوع توصیفی است . جامعه آمـاری پـژوهش ، مـدارس متوسـطه پسـرانه دولتی عادی و غیردولتی شهر تهران میباشـد، کـه تعـداد ٧٩ مدرسـه بـا اسـتفاده از فرمـول کـوکران و بـه شـیوه نمونـه گیـری تصادفیخوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه چـابکی سـازمانی (پژوهشـگر سـاخته ) اسـت . پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (چابکی سازمانی «٨٠٤/٠») ارزیابی شـد. بـرای روایـی ابـزار از تحلیـل عـاملی تاییدی بهره گرفته شد. شاخص های تحلیل عاملی نشان دادند که پرسشنامهبرازش خوبی دارد.به منظور تجزیه و تحلیل داده هـا از آمار توصیفی (میانگین ، انحراف معیار، درصد) و آمار استنباطی (آزمـون هـای کولمـوگروف - اسـمیرنف ، تـی تسـت تـک نمونه ای، تیبرای دو گروه مستقل ، تحلیل عاملی تاییدی) استفاده شد. یافته ها نشـان داد کـه : (١) وضـعّیت چـابکی سـازمانی در مدارس متوسطه پسرانه دولتی در مولفـه هـای هوشـمندی، شایسـتگی و انعطـاف پـذیری و سـرعت پـایین تـر از متوسـط اسـت . همچنین ، وضعّیت مدارس متوسطه پسرانه غیردولتی در مولفه هوشمندی پایین تر از متوسط و در مولفـه شایسـتگی و انعطـاف - پذیری و سرعت در حد متوسط است . به طور کلی مدارس دولتی عادی از نظر چابکی سازمانی در سطح پایین تر از متوسـط و مدارس غیردولتی در سطح متوسط قرار دارند. (٢) وضعّیت چابکی سازمانی مدارس دولتـی و غیردولتی تفـاوت معنـاداری بـا یکدیگر دارند. به عبارت دیگر، مدارس غیردولتی نسبت به مـدارس دولتـی عـادی در وضـعیت مناسـب تـری از نظـر چـابکی سازمانی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"لذا، با توجه به مسائل مطروحه ، عمده ترین سؤالی که این پژوهش در پی آن است ، این است که ، آیـا تفاوت معناداری بین چابکی سازمانی مدارس متوسطه پسرانه دولتی عادی و غیردولتی شهر تهران وجود دارد؟ دهه اول و به خصوص دهۀ دوم قرن بیست ویکم ، پیامد عمده ای برای سازمان ها، به ویژه سازمان های آموزشی داشـته و دارد.
بـا مقایسـۀ وضع مطلوب ترسیم شده در مباحث بالا و وضع موجود که از یافته های پژوهش به دست آمده اسـت ، مـیتـوان گفـت کـه مدارس مربوطه (به ویژه مدارس دولتی) توجه کمی به شناسایی محرکها و تغییرات محیطی و ترجیحات و نیازهای دانش - آموزان دارند و به طور کلی از نظر چابکی سازمانی در وضع مناسبی که درخور مراکز آموزشی به عنوان سکاندار تغییـر در جامعه باشند، قرار ندارند.
بنـابر یافتـه هـای ایـن پژوهش ، پیشنهادهای زیر به منظور بهبود چابکی سازمانی مدارس ارائه میشود: 30 ١) تبیین اهداف و ضرورت چابک سازی در حوزة آموزش و پرورش برای سیاست گذاران ، مدیران و برنامه ریزان نظـام آموزش و پرورش در جهت اجرایی کردن برنامه های مربوط به چابک سازی محیط مدارس : همان گونه که در بخـش هـای پیشین این پژوهش ذکر شد، هنوز بسیاری از مسئولان و سیاست گذاران آموزش و پرورش لزوم توجه به تغییـر و تحـول در حوزة آموزش رسمی را حس نکرده اند و با مفهوم و چرایی چابکی در حوزة تعلیم و تربیت ناآشنا هستند و این بیتـوجهی سبب شده تا نظام آموزش و پرورش عملأ نتواند همگام با تغییـر و تحـولات جهـانی و آمـوزش و پـرورش سـایر کشـورهـا حرکت کند."