چکیده:
پژوهش حاضر به ساماندهی و نیازسنجی شاخه فنی و حرفه ای در شهرستان ارومیه می پردازد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر، معلمان و کارفرمایان مرد و زن شهرستان ارومیه است که مشتمل بر 3434 دانش آموز، 333 نفر عوامل اجرایی و تعداد نامعلوم کارفرمایان است. جهت تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان 322 دانش آموز برآورد و تعداد 20 معلم و 10 کارفرما بنابه نظر اساتید به شیوة تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی می باشد. ابزار پژوهش شامل سه پرسش نامه محقق ساخته با در نظر گرفتن روایی و پایایی مشتمل بر 35 سوال بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها در سطح توصیفی از فراوانی، میانگین و انحراف
استاندارد و در سطح استنباطی از t تک متغیره، تحلیل واریانس یک راهه، t دو نمونة مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد ، که وضعیت موجود رشته های فنی و حرفه ای در سطح نسبتا مطلوب قرار دارد. معلمان نسبت به دانش آموزان نگرش مثبت تری دارند و بین نگرش
معلمان با کارفرمایان، دانش آموزان با کارفرمایان و دانش آموزان دختر و پسر تفاوتی وجود ندارد. همچنین اولویت رشته ها از دیدگاه گروه های مورد مطالعه، جمع بندی و مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند تا ضمن شناخت نیازهای جامعه مورد مطالعه موجبات آمایش رشته های فنی و حرفه ای
فراهم آید.
خلاصه ماشینی:
"مبانی نظری با توجه به یافته های به دست آمده از پژوهش های انجام شده مشخص شده است که مسائلی از قبیل عدم انطباق آموزش های مهارتی با نیازهای بازارکار و عدم توانایی در پاسخگویی به نیازها، دانش آموختگان ناکارآمد، عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با نیازهای منطقه ای ، عدم رعایت برابری آموزشی ، وجود نگرش منفی نسبت به آموزش های مهارتی ، عدم تناسب برنامه های درسی با محتوای آموزشی ، عدم همخوانی شغل با تخصص از جمله محدودیت های نظام آموزش فنی وحرفه ای در بسیاری از کشورها عنوان شده اند (فرشاد، ١٣٧٤؛ کریمی ، ١٣٧٥؛ کیان مهر، ١٣٨٥؛ مام شریفی ، ١٣٨٩؛ حوله کیان ، ١٣٨٠؛ حسن فامیان ، ١٣٧٨؛ خلاقی ، ١٣٨١؛ زیباکلام مفرد، ١٣٦٤؛ جمال فر، ١٣٦٦؛ صفارحیدری ، ١٣٧٠؛ حسینی نسب ، ١٣٧١؛ هنان F١٢، ٢٠٠٣؛ پرایس F٢٣، ٢٠٠٩).
جدول ٥: استاندارد بازرگان و همکاران (١٣٨٦) برای ارزیابی نتایج به دست آمده ١ تا ٢/٣٣ ٢/٣٤ تا ٣/٦٧ ٣/٦٧ تا ٥ نا مطلوب نسبتا مطلوب مطلوب از آن جایی منوط کردن تصمیم گیری تنها به بالا بودن میانگین از سطح متوسط (میانگین فرضی ٣) اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود متغیر مورد نظر ارائه نمی کند محقق بر آن شد تا براساس این استاندارد به توصیف وضعیت موجود رشته های فنی وحرفه ای در شهرستان ارومیه بپردازد.
سؤال ٢: آیا بین نگرش کلی معلمان ، دانش آموزان و کارفرمایان به رشته های موجود شاخه فنی وحرفه ای در شهرستان ارومیه تفاوت وجود دارد؟ برای بررسی این سؤال از آزمون تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد."