چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی دانشگاه تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر برحسب هدف کاربردی و بر اساس شیوه گردآوری داده ها، کمی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه تهران می باشد، که تعداد آن ها بر اساس آخرین آمار مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران 167 نفر می باشد. نمونه پژوهش به صورت سرشمار انتخاب شد، بنابراین ابزار پرسشنامه بین تمامی 167 عضو جامعه توزیع شد که درنهایت 93 پرسشنامه برگردانده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته که شامل 91 سوال و 12 مولفه بود. برای به دست آوردن روایی این پرسشنامه ابتدا به صورت روایی محتوایی از طریق در اختیار گذاشتن پرسشنامه در اختیار صاحب نظران و سپس روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول به دست آمد. همچنین، پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه گردید. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین وضعیت موجود و مطلوب شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی تفاوت معنی داری با هم دارند. همچنین تعیین اولویت مولفه های شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی می توان گفت بیشترین شایستگی به ترتیب مربوط به مولفه های تصمیم گیری، ارتباطات و رهبری و کمترین شایستگی مربوط به مولفه شایستگی روان شناختی می باشد.
خلاصه ماشینی:
"یافته های پژوهش حاضر بیانگر این مطلب است که شایستگی های حرفه ای مدیران گروه های آموزشی شامل مؤلفه های برنامه ریزی ، سازمان دهی ، مدیریت منابع انسانی ، ارتباطات ، رهبری ، تصمیم گیری ، کار تیمی ، نظارت ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، اخلاق حرفه ای ، علمی و روان شناختی در وضعیت موجود بسیار کمتر از وضعیت مطلوب می باشد و شکاف معنی داری بین آن ها وجود دارد.
ازآنجاکه مدیران گروه های آموزشی نقش مهمی در ارتقاء کیفیت و عملکرد دانشگاه دارند و کاستی و کمبود در این جزء در کیفیت سایر اجزاء نیز تأثیرگذار است ، بنابراین ، توجه به این جزء کلیدی آموزش عالی و ارتقاء صلاحیت های برنامه ریزی ، سازمان دهی ، مدیریت منابع انسانی ، کار تیمی ، نظارت و ارزیابی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، روان شناختی و علمی ، ارتباطات ، رهبری ، تصمیم گیری و اخلاق حرفه ای آنان ضروری است .
بخشی از یافته های پژوهش حاضر مؤید این مطلب است که داشتن صلاحیت های چهارگانه نگرش ، دانش ، مهارت و توانایی و همچنین مؤلفه های دوازده گانه (برنامه ریزی ، سازمان دهی ، مدیریت منابع انسانی ، کار تیمی ، نظارت و ارزیابی ، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، روان شناختی و علمی ، ارتباطات ، رهبری ، تصمیم گیری و اخلاق حرفه ای ) لازمه بودن یک مدیر شایسته می باشد و نظام آموزش عالی تنها با دارا بودن مدیرانی شایسته و کارآمد می تواند به نحو احسن وظیفه ی تأمین احتیاجات نیروی انسانی هر جامعه و تبدیل افراد به انسان های خلاق و بارآور را به انجام برساند."