چکیده:
هدف تحقیق حاضر بررسی مولفههای موثر بر موفقیت
زنان کارآفرین مجتمعهای قالیبافی و ابزار تحقیق پرسشنامه بود. جامعه آماری تحقیق شامل
دویست نفر از زنان کارآفرین مجتمعهای قالیبافی استان مازندران بود که 127 نفر به عنوان نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در نهایت، 120
پرسشنامه جمعآوری و تحلیل شد. نتایج توصیفی تحقیق نشان داد که اکثر پاسخگویان میزان
موفقیت زنان کارآفرین مجتمعهای قالیبافی را در سطح متوسط ارزیابی کردند. همچنین،
نتایج آزمون همبستگی نشاندهنده مثبت و معنیدار بودن رابطه درآمد سالانه، سابقه
فعالیت قالیبافی، عوامل شخصیتی، مشارکت اجتماعی، عوامل قانونگذاری، منابع اطلاعاتی،
مدت زمان آموزش بازاریابی و سن با موفقیت زنان کارآفرین مجتمعهای قالیبافی
بود؛ همچنین، میزان تاثیر تسهیلات بانکی در کارآفرینی، میزان ساعات دوره آموزشی مدیریت
مالی، میزان ساعات دوره آموزشی کسبوکار و میزان ساعات دوره آموزشی مدیریت راهبردی
با موفقیت زنان کارآفرین رابطه منفی و معنیدار داشتند. نتایج رگرسیون چندگانه نیز
نشان داد که مشارکت اجتماعی، عوامل شخصیتی، درآمد سالانه، عوامل قانونگذاری، منابع
اطلاعاتی و ساعات دوره آموزشی کسبوکار 90/ 98 درصد از تغییرات میزان موفقیت زنان کارآفرین
قالیباف را تبیین میکنند.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٤- رتبه بندی عوامل قانون گذاری گویه ها میانگین رتبه ای ∗ انحراف معیار درصد ضریب تغییرات رتبه قوانین حمایت کنندة زنان کارآفرین بـرای ١ ٢٥/٥٣ ٠/٨٨ ٣/٤٣ به دست آوردن منابع بانکی قــوانین حمایــت کننــدة مالیــاتی از زنــان ٢ ٢٩/١٣ ٠/٩٤ ٣/٢٣ کارآفرین وجــود مقــررات شــفاف در رابطــه بــا ٣ ٢٩/٩٣ ٠/٩٠ ٣/٠٠ فعالیت های کارآفرینی میزان آگاهی از قوانین و مقررات ٣/١٠ ١/٠٥ ٣٣/٨ ٤ حمایت نهادهای دولتـی از فعالیـت هـای ٥ ٣٧/٠٤ ٠/٩٣ ٢/٥٠ کسب وکار ∗ مقیاس : ١= خیلی کم ، ٢= کم ، ٣= متوسط ، ٤= زیاد، ٥= خیلی زیاد مأخذ: یافته های تحقیق رتبه بندی عوامل منابع اطلاعاتی بر اساس نتایج جدول ۵، مراکز کارآفرینی (میـانگین ۳/۴۲ و انحـراف معیـار ۰/۸۷)، مراکـز خرید و فروش و مـواد اولیـة فـروش (میـانگین ۳/۴۱ و انحـراف معیـار ۰/۸۷) و همسـر و اعضای خانواده (میانگین ۳/۴۰ و انحراف معیار ۰/۹۲) در بالاترین اولویت و نیز برنامه هـای کارآفرینی تلویزیون و رادیو (میانگین ۲/۷۰ و انحراف معیار۱/۱۱) و اینترنـت و شـبکه هـای مجازی اجتماعی (میانگین ۲/۷۰ و انحراف معیار ۱/۰۱) در پایین ترین اولویت عوامل منـابع اطلاعاتی قرار گرفته اند."