چکیده:
هدف این تحقیق،بررسی اهداف دانشآموزان از فعالیت در کلاسهای تربیتبدنی مدارس راهنمایی و متوسطه شهر رشت است.بدین منظور 455 نفر(264 پسر و191 دختر)با دامنهء سنی 11-19 سال به صورت تصادفی از بین 72673 دانشآموز انتخاب شدند.برای اندازهگیری هدف دانشآموزان،از پرسشنامهء اصلی استاندارد( PEPAS )استفاده شد.این پرسشنامهء قبلا توسط سه محقق در خارج از کشور مورد استفاده قرار گرفته بود.پس از ترجمهء پرسشنامه،10 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه گیلان آن را ارزیابی تخصصی کردند و سپس در یک مطالعهء راهنما با شرکت 50 دانشآموز و با روش آزمون-آزمون مجدد،اعتبار پرسشنامه 95% R برآورد شد.اطلاعات تحقیق با آزمون خیدو و در سطح 5%>- P تجزیه و تحلیل شده است.یافتههای تحقیق نشان داد که دانشآموزان به ترتیب اولویت با هدف رشد فردی،هدف تعامل اجتماعی و هدف سازگاری محیطی در کلاسهای تربیتبدنی فعالیت میکنند.از بین سه هدف اصلی نیز به ترتیب هدف تعادل روانی و هدف کارایی فیزیولوژیک(از اهداف رشد فردی)،هدف مشارکت فرهنگی و ارتباط گروهی(از هدف تعامل اجتماعی)و هدف جهتیابی فضایی و دستکاری(از اهداف سازگاری محیطی)در اولویت قرار داشتند.بهطور کلی نتایج تحقیق نشان داد که دانشآمزان با اهداف متفاوتی در کلاسهای تربیتبدنی فعالیت میکنند.
خلاصه ماشینی:
"از بین سه هدف اصلی نیز به ترتیب هدف تعادل روانی و هدف کارایی فیزیولوژیک(از اهداف رشد فردی)،هدف مشارکت فرهنگی و ارتباط گروهی(از هدف تعامل اجتماعی)و هدف جهتیابی فضایی و دستکاری(از اهداف سازگاری محیطی)در اولویت قرار داشتند.
در اولویتبندی این سه هدف از نظر دانشآموزان دختر و پسر،تفاوت معنیداری وجود نداشت،به عبارت دیگر،هدف رشد فردی،هدف تعامل اجتماعی و سازگاری و انطباق محیطی در بین دختران و پسران تقریبا یک اندازه مهم است و هر دو جنس آنها را از اهداف اصلی فعالیتهای ورزشی در مدارس میدانند(جدول 1).
مقایسهء هدف دانشآموزان عضو و غیرعضو در تیمهای ورزشی مدرسه نشان داد که دانشآموزان عضو تیمهای ورزشی مدارس فقط در هدف رشد فردی(کارایی فیزیولوژیک و تعادل روانی)با دانشآموزان گروه دیگر تفاوت دارند و مانند سایر گروههای سنی،هدف تعامل اجتماعی و سازگاری و انطباق محیطی در اولویتهای بعدی قرار داشت،ولی این اولویت معنیدار نبود.
درصد پاسخ موافق و کاملا موافق (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1-مقایسه اهداف اصلی دانشآموزان از فعالیت در کلاس تربیتبدنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2-مقایسه اهداف جزیی دانشآموزان از فعالیت در کلاستربیتبدنی بحث و نتیجه گیری توصیف اهداف اصلی یافتههای تحقیق و آزمون فرضیههای اصلی تحقیق نشان داد اولویت اهداف دانشآموزان دورهء راهنمایی و دبیرستان از فعالیت در کلاسهای تربیتبدنی(هدف رشد فردی،هدف تعامل اجتماعی و هدف سازگاری و انطباق محیطی)با نتایج تحقیق اسپیکمن (1987)همخوانی دارد."