چکیده:
اشعار امام خمینی، گذشته از جذابیتهای ادبی خود، از آن جهت که سرودههای یک رهبر انقلابی است و متعلق به فردی موثر در جهان معاصر است، اهمیت ویژه ای مییابد. در این مقاله با توجه به رویکرد تحلیل گفتمان و دستور نقشگرای هالیدی به این اشعار پرداخته ایم. برای تمرکز بر شخصیت امام و جلوهی شخصی در اشعارش تنها به فرایندهایی توجه کردهایم که با نهاد جدای «من» آغاز شدهاند. از جمله دستاوردهای این پژوهش آن است که ایشان در رویکردی خصوصی و کاملا درونگرایانه به تعریف و تمییز «من» بیش از هر چیز دیگر اهمیت دادهاند و ضمن نفی منیت، «من» را عاشقی دل سوخته معرفی می نماید که کاملا تسلیم یار است و در برابر یار هیچ قدرتی را نمیشناسد.
خلاصه ماشینی:
"جدول شماره ٤:فرایندها در جملات سؤالی اشعار اما که نهاد جدای «من »دارند نهـــــاد/نـــــوع مشارک فرایند –نوع فرایند م مشــــارکدیگر مفهوم ارزش -گذاری من (حامل ) کجا؟و تو کجا؟(اسنادی ) تو فاصله ١منفی من (کنشگر) چـــه کـــنم مـــن کـــه ز رنگـــش پیداست ؟(مادی ) ش کسب تکلیف ٢خنثی من (گوینده ) چه گویم ؟ که جهان نیست بجز پرتوعشق (گفتاری ) - کسب تکلیف ٣خنثی من (کنشگر) چـه کـنم مـن کـه از ایـن قیـد منیـت نرهیدم ؟(مادی ) - کسب تکلیف ٤منفی من (گوینده ) چه گویم ؟(گفتاری ) - کسب تکلیف ٥خنثی من (کنشگر) چـــه ســـازم ؟ مـــن کـــه فرمـــانیندارم (مادی ) - کسب تکلیف ٦خنثی من (گوینده ) چه می گویم کـه جـز عشـقت سـروجانی ندارم (گفتاری ) تو کسب تکلیف ٧مثبت من (گوینده ) غزلخوانم ؟ ندانم از شب وصل اسـت یاز صبح فراق (گفتاری ) - استمداد ٨خنثی من (کنشگر) آید آن روز کـه مـن هجـرت از ایـن خانه کنم ؟(مادی ) - آرزو ٩خنثی من (حامل ) کجاو طره مشکین و پرچین فلانـی ؟(اسنادی ) فلانی فاصله ١٠منفی در این جدول با چهار فرایند گفتاری ، چهار فرایند مادی و دو فرایند اسـنادی مـواجهیم ."