چکیده:
زمینه : تحقیقات نشان داده است که علاوه بر هوش ، متغیرهای دیگری نیز مانند باورهای دانش آموزان در مورد ریاضی بر نحوه عملکرد و پیشرفت تحصیلی آنان موثر است ، بنابراین ، بررسی خصوصیات روان سنجی ابزارهای پر کاربرد از جمله مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی، حائز اهمیت است . هدف : هدف این پژوهش بررسی کارایی نسخه بومی شده ی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی (لدر و فورگز، ٢٠٠٢) برای استفاده در فرهنگ جامعه آموزشی ایران میباشد که این پرسشنامه بخشی از پرسشنامه نگرش ریاضی فنما و شرمن (١٩٧٦) است . روش : به این منظور، با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد ٢٥٠ نفر از دانش آموزان سوم دبیرستان انتخاب و به سوالات مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی پاسخ دادند. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی وجود سه عامل را برای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی تایید کرد که عامل اول ٢٠/١٧، عامل دوم ١٠/٩٧ و عامل سوم ٧/٩٣ درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود. برای محاسبه اعتبار همگرای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی از همبستگی بین آن و نمرات آزمون پایان ترم ریاضی دانش آموزان استفاده شد. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین مقیاس و آزمون ٠/٧٢ است که در سطح ٠٠٠١<p معنیدار میباشد. پایایی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی با استفاده از ضریب آلفا ٠/٨٣ است که قابل قبول و رضایت بخش میباشد. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از بررسی شاخص های روان سنجی مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی نشان دادند که مقیاس مذکور در سنجش باورهای تحصیلی ریاضی دانش آموزان دوره دبیرستان کارایی لازم را دارا میباشد و میتوان از آن در پژوهش های حوزه آموزش ریاضی استفاده کرد.
Background: Researches has shown that the addition of intelligence، other variables such as student’s beliefs about mathematics effect on their academic performance and progress. Therefore، investigate of the psychometric characteristics of commonly tools such as mathematical beliefs scale is important.
Purpose: The purpose of this study was to investigate the effectiveness of native version of the mathematical beliefs scale (Ladder and Helen، 2002) for use in the Iranian educational culture، that scale is a part of the questionnaire Sherman & Fennema Mathematics Attitudes (1976).
Method: the sample of the study was 250 students from junior high school math students that selected based on cluster sampling and responds to mathematical beliefs scale.
Results: Factor analysis using principal component confirmed there are three factors to measure beliefs about Education mathematics which explained the first 20/17، the second 10/97، and the third 7/93 of the total variance. For the convergent validity of the scale، we use relationship between the mathematical beliefs Scale and mathematics scale of students in final exam at school. A result showed that the correlation between the scale and test is 72/0 that significant is in level p< 0/001. So، reliability of mathematical beliefs Scale with Coefficient Alpha، 0/83، which is acceptable and satisfactory.
Conclusions: The results of the psychometric mathematical beliefs Scale showed the scale should be able to measuring mathematical beliefs of high school students in mathematics and it can be used in future mathematics education research.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها: نتایج تحلیل عاملی به روش مولفه های اصلی وجود سه عامل را برای مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی تایید کرد که عامل اول ٢٠/١٧، عامل دوم ١٠/٩٧ و عامل سوم ٧/٩٣ درصد از واریانس کل آزمون را تبیین نمود.
روش اجرای پژوهش با توجه به اینکه روایی محتوایی به این مطلب اشاره میکند که نمونه سوال های مورد استفاده در یک آزمون تا چه حد معرف محتوا یا موضوع مورد نظر هستند، متن فارسی شده ی مقیاس توسط ٤ نفر از استادان آموزش ریاضی مورد مطالعه قرار گرفت که بر صحت ترجمه و روایی محتوایی گویه های آن صحه گذاشته شد.
برای تعیین اینکه مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی از چند عامل تشکیل شده است ، شاخص های ارزش ویژه ، نسبت واریانس تبیین شده توسط هر عامل و نمودار ارزش های ویژه یا طرح شیب دار مورد توجه قرار گرفت .
به طور کلی از نتایج پژوهش حاضر میتوان چنین استنباط کرد که مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی یک ابزار مناسب و قابل اعتماد برای سنجش باورهای دانش آموزان دوره دبیرستان میباشد که این نتیجه با یافته های لدر و فورگز (٢٠٠٢) در استرالیا؛ فورگز ، لدر و کور١ (٢٠٠١) در کشور سنگاپور؛ لدر، فورگز و کلوسترمن ٢ (٢٠٠٤) در ایالات متحده آمریکا و لدر، فورگز و بارکتس ٣ (٢٠٠١) در یونان همخوانی دارد (لدر، برندل و 4 نیستروم ٥، ٢٠٠٧).
Pnina, Klein, Esther & SimchaHakak داده اند که کودکان در پیش دبستانی هم در مورد ریاضی باورهایی را نشان داده اند، پیشنهاد میگردد مقیاس باورهای تحصیلی ریاضی برای دوره پیش دبستانی و دبستان رواسازی و پایایی سنجی شود."