چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی میزان برخورداری والدین از مهارتهای زندگی و ارتباط آن با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی فرزندان آنها انجام شده است.نمونه پژوهش شامل 120 دانش آموز دختر دوره راهنمایی و والدین آنها (120پدر و 120مادر)بوده است که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدهاند.جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای زندگی، کارکرد خانواده(FAD) و میانگین نمرههای درسی دانشآموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 91-90استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره، و آزمونtانجام گرفته است. نتایج نشان میدهد که میان میزان برخورداری والدین از مهارتهای زندگی،کارکرد خانواده و خرده مقیاسهای آن(توانایی حل مسئله، ارتباط، نقشها، کنش عاطفی، آمیختگی عاطفی و کنترل رفتار) همبستگی معنادار وجود دارد(05/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که مهارتهای زندگی والدین پیشبینیکننده کارکرد خانواده است. از دیگر یافتههای پژوهش این بوده است که به لحاظ آماری میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارتهای زندگی پدرانهمبستگی وجود دارد، اما میان میانگین نمرات درسی فرزندان و نمره مهارتهای زندگی مادران همبستگی وجود ندارد.با توجه به نتایج پژوهش ضروری است که برای حفظ سلامت جامعه و بهبود کارکرد خانواده، زمینه را برای بهرهمند کردن والدین از مهارتهای زندگی فراهم کرد و آموزش مهارتهای زندگی را به صورت جدیتر و سازمان یافتهتر در همه موسسات و سازمانها به اجرا درآورد.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اینکه روابط و کارکرد مناسب خانوادگی برای سلامتی فرد، خانواده و جامعه ضروری است و با در نظر گرفتن روابط والد- فرزندی و شناخت آن به منزلۀ یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین روابطی که افراد میتوانند تجربه کنند و نیز عاملی مؤثر و مداخله گر در کیفیت عملکردهای تحصیلی فرزندان به شمار میرود (واکر و شفرد٢٠٠٦،٣)، پژوهش حاضر برای بررسی ارتباط مهارتهای زندگی والدین با کارکرد خانواده و عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام شده است .
در ادامه بحث در مورد یافته های پژوهش ، نتایج بررسی رابطۀ مهارتهای زندگی والدین با ابعاد ششگانۀ کارکرد خانواده شامل حل مسئله ، ارتباط ، نقشها، کنش عاطفی، آمیختگی عاطفی، و کنترل رفتار نشان می دهد که میان تمام این ابعاد و نمره مهارتهای زندگی مادران همبستگی معنادار وجود دارد.
اصلانی (١٣٨٨) در پژوهشی با عنوان نقش مهارتهای ارتباطی بر کارکرد خانوادگی دانشجویان متأهل دانشگاه تهران به این نتیجه رسیده که آموزش مهارتهای ارتباطی سبب بالا رفتن کارکرد خانواده در مقوله های حل مسئله ، ارتباط ، نقشها، کنش عاطفی، آمیختگی عاطفی، کنترل رفتار، و عملکرد کلی خانواده شده است .
نتیجه اینکه به استناد پژوهشهای انجام شده و یافته های پژوهش حاضر می توان گفت کسب مهارتهای زندگی از سوی والدین بر کارکرد سالم تر خانواده تاثیر مستقیم و بسزایی دارد و سبب می شود که آنان به گونه ای کارآمد و مؤثر با محیط خانوادگی، شغلی، تحصیلی و اجتماعی برخورد کنند."