چکیده:
هدف پژوهش حاضر واکاوی جایگاه آموزشی هنر فیلم برای تشریح چگونگی حصول و تسهیل مفهوم آگاهی به عنوان
یکی از لوازم تربیت است. این پژوهش از نوع کیفی و به روش توصیف و تحلیل مفهومی است. یافتهها نشان میدهد که
با واکاوی فیلم میتوان استنباطها و استنتاجهایی بین فیلم و مخاطب در فرایند حصول و تحقق عملی مقولهی «آگاهی»
را به عنوان لازمه و پیامد فرایند تربیت انجام داد. با فرض این که فیلم مانند یک متن درسی است میتوان نتیجهی این
تحلیل و نقادی فیلم را «آگاهی» در معنای التفات و نوعی دانستن جدید نامید. نوعی آگاهی که خود تسهیل کنندهی
فرایند تربیت است و اگر محقق گردد یک نگرش, بینش و دیدگاه تلقی میشود و بر نوع تفکر و عمل یادگیرنده موّثر
واقع میشود. بدینسان، در نهایت میتوان روشی یا ابزاری برای تغییرء بهبود و تعمیق مفهوم تربیت پیشنهاد کرد.
The main goal of the present research is to describe، explaining، analyze and introduction the position of art education as a new tool/method to explain how، and of course، to facilitate consciousness، through texts، as one of the prerequisites and products of education to meet this goal، the methodology applied، consists in a descriptive، conceptual & comparative analysis. the results from this study shows that by analyzing film in universal، and nine special film، from a philosophical point of view، can be made implications and inferences between the film and the audience، in the process of obtaining and practical realization of the concept of "consciousness”، as a prerequisite and a consequence of the education process. this means that with assuming film like a textbook، and to watching it in the educational environment by the teacher and student، and then analyze and critique its content by dialogue، in its exact meaning، investigate how can the results of this analysis and critic of the film، called "consciousness"، in the meaning of “intention” and a kind of new knowing. an consciousness’ which is itself facilitating the education process and if achieved، assume as an attitude، insights and perspectives and affect the kind of thinking and function of learner. thus، Finally، we can offered the method / tool to change، improve and deepen the concept of education.
خلاصه ماشینی:
Israel Scheffler پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ آموزشی ، امروزه یکی از ابزارهای جدید، پیشرفته که نقش بسیار مهمی (چه به طور مستقیم وچه به صورت غیرمستقیم ) در تحقق لوازم تربیت دارد، هنر یا صنعت سینما و فیلم است که می تواند زمینه را برای تسهیل آموزش معلمان و یادگیری یادگیرندگان فراهم سازد ابزاری که امروزه بسیار گسترده شده است .
از آن جائی که مسئله ی یادگیری وشناخت به منظور حصول آگاهی یکی از اصلی ترین و مهم ترین مباحث زنده و پویا در حوزه ی تربیت و فلسفه ی تربیت است مقوله یادگیری از طریق فیلم ، از مباحث جدید، مهم و مؤثر در امر آموزش وپرورش محسوب می شود و نیز توجه به بررسی آن در قالب پژوهش های دانشگاهی وعلمی تاکنون در کشور ما تا حد بسیار زیادی مورد غفلت واقع شده است ، لذا نیازمند آن است تا ابتدا به عنوان کاری ریشه ای و بنیادی ، نظریه های مختلف در این باب بررسی شده ، نقاط قوت آن مورد توجه و تأمل قرارگرفته ، نقاط ضعف آن تا حد امکان مرتفع شده وپیامدهای آن مورد بازبینی و ارزیابی قرار گیرد تا در صورت امکان ، مورد استفاده عملی قرار گیرد واین امر از درجه ی اهمیت والایی برخورداراست چراکه این نهاد تعلیم وتربیت هر جامعه ای است که مسئول پرورش شهروندانی آگاه است (علاقه بند،۱۳۸۷).
Yalom پژوهش های تربیتی شماره ۳۱- پاییز و زمستان ۱۳۹۴ ت ) فیلم در جایگاه فلسفه ۱: تعدادی از فیلم ها، تماشاگر را به همان شیوه ای درگیر می کنند که یک متن فلسفی ، ممکن است این کار را بکند.