چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی میزان اثربخشی رویکرد تکلیف-فرآیند در درمان ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی است. این پژوهش از نوع آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل است. نمونه ای 45 نفره (21 پسر و 24 دختر) به صورت تصادفی ساده از میان دانش آموزان دارای ناتوانی ویژه یادگیری ریاضی پایه سوم ابتدایی شهر جوانرود، در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند. آزمودنی ها بطور مساوی در سه گروه (آموزش با روش تکلیف-فرآیند، تمرین و تکرار و گروه کنترل) قرار گرفته و از نظر هوشبهر، تحصیلات والدین و طبقه اقتصادی-اجتماعی و آموزش رسمی در مدارس عادی، در ساعت های غیر از دستکاری، همتا شدند. نتایج تحلیل واریانس یکراهه تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون در آزمون ریاضیات ایران (کی مت) نشان داد که تفاوت معناداری میان سه گروه در حیطه مفاهیم (p<0.001)، عملیات (p<0.001)، کاربرد (p<0.05) و نمره کل (p<0.001) ریاضی وجود دارد. این پژوهش نشان می دهد که روش آموزش تکلیف-فرآیند موجب بهبود عملکرد دانش آموزان دارای ناتوانی ریاضی نسبت به گروه تمرین و تکرار و کنترل می شود. عملکرد گروه تحت آموزش تمرین و تکرار نیز در حیطه عملیات (p<0.01) و کل آزمون (p<0.001) ریاضیات ایران (کی مت) بهتر از گروه کنترل است.
The purpose of this study was to Study of effectiveness of Assignment-Process Method in the treatment of mathematical disability.The research was conducted according to experimental method using pre-test، post-test and control group design. The
sample consisted of 45 students(21 male ،24 female) from grade level 3 with mathematical disability in Javanrod city in1385-86 that were selected randomly.Subjects were divided to 3 groups(education with Assignment-Process method، education
with Practice-Repetition and control group). Afterwards they were matched according to IQ، education’s parents and formal education.The ANOWAY Results of the difference of pretest and posttest indicate that there are meaningful differences between groups in Mathematical Concepts (p<0.001)، Application (p<0.001) and Total number (p<0.001). The results show that Assignment-Process method has better function than control group and Exercise-Repetition group. The Exercise- Repetition group also had better function in Application(p<0.01) and Total number(p<0.001) than control group.
خلاصه ماشینی:
"اگرچه برنامه آموزش کمکی به عنوان مهم ترین شیوه ی درمان این دسته از دانش آموزان معرفی شده است اما ملاک دقیقی در دست نیست تا دریابیم که فـرد آموزش دهـنده ، مکان ، زمان و 1- Butterworth 2- Censabella 3- Kosc 4- Koumoula 5- Lewis 6- Badian 7- Dakin 8- Singer شرایط مناسب برای توانبخشی این افراد باید چگونه باشد.
جدول (۴)نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای مقایسه تفاضل نمرات پیش آزمون وپس آزمون گروه های سه گانه درحیطه مفاهیم بعد از کاربندی تجربی شاخص هانمره کل مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات نسبت f سطح معناداری بین گروه ها ۲۰۱/۱۱۱ ۲ ۱۰۰/۵۵۶ ۸/۷۷۴ ۰/۰۰۱ درون گروه ها ۴۸۱/۳۳۳ ۴۳ ۱۱/۴۶۰ کل ۶۸۲/۴۴۴ ۴۴ 1-Post hoc 2- Tukey به منظور ترسیم دقیق تر تفاوت بین میانگین ها، روش "مقایـسه هـای تعقیبـی " مـورد استفاده قرار گرفت .
جدول (۶)نتایج تحلیل واریانس یکراهه برای مقایسه تفاضل نمرات پیش آزمون وپس آزمون گروه های سه گانه در حیطه کاربرد بعد از کاربندی تجربی شاخص ها کاربرد مجموع مجذورات درجه آزادی میانگین مجذورات نسبت f سطح معناداری بین گروه ها ۱۸۴/۹۳۳ ۲ ۹۲/۴۶۷ ۶/۹۸۲ ۰/۰۰۲ درون گروه ها ۵۵۶/۲۶۷ ۴۲ ۱۳/۲۴۴ کل ۷۴۱/۲۰۰ ۴۴ استفاده از آزمون تعقیبی توکی (جدول ۷) در حیطه کاربرد، نشان دهنده ی تفاوت معنادار (>p) میـانگین گروه ۱ با گروه کنـترل است .
از این مـنظر، تقویت دقت و تمییز اطلاعات دیداری 1- 1Charalambidou, I 2- Coleman, & Shanahan 3- Geary 4- Working memory 5- Central executive 6- monitoring 7- maintenance 8- Baddeley 9- Passolunghi & Siegel 10- Geary 11- inhibition و شنیداری که از جمله بخش های درمان فرآیندی در ضمن رویکرد تکلیف - فرآیند هستند می تواند در عملکرد بهتر دانش آموزان دخیل باشد."