چکیده:
اعتیاد به اینترنت میتواند در سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد. اختلال اعتیاد به اینترنت یک اختلال فیزیولوژیک روانی شامل تحمل (بالا رفتن مصرف)، نشانه های جدایی، افت تحصیلی، اختلال و از هم گسیختگی عاطفی در ارتباطهای اجتماعی است ، که روز به روز در حال گسترش است . این تحقیق با هدف بررسی رابطه ی بین اعتیاد به اینترنت و موفقیت تحصیلی انجام گرفت . مواد و روش کار این مطالعه توضیحی تحلیلی مقطعی از نوع همبستگی بر روی دانش آموزان دختر متوسطه شهر سراوان در سال تحصیلی ٩٦-٩٥ انجام شد. روش نمونه گیری بصورت خوشه ای چند مرحله ای تصادفی؛ از بین دانش آموزان مشغول به تحصیل ٢٩١ نفر انتخاب و پس از کسب رضایت آگاهانه پرسشنامه ٢٠سئوالی اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ که در ایران روایی و پایایی آن تایید شده است بصورت خود ایفا توسط دانش آموزان تکمیل و از معدل نیمسال اول و سال تحصیلی قبل بعنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد. با توجه به متغیرهای کمی و کیفی مورد مطالعه در این پژوهش در قسمت آمار توصیفی از جدول توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار و در قسمت تحلیلی به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون در سطح ٠٠٠٥= آنالیز شد. نتایج این مطالعه برروی ٢٨١ دانش آموز با میانگین سنی ١٧ سال انجام شد. ٥٨/٦% در پایه سوم متوسطه ؛ ٤١/٤% در پایه جهارم مشغول به تحصیل بودند. میانگین نمره اعتیاد به اینترنت از ١٠٠ نمره ١٨/٨ بدست آمد. ٣٧. ٦%دانش آموزان اعتیاد به اینترنت داشتند. ٥٠. ٧%دانش آموزان موفقیت تحصیلی نداشتند. بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر حاکی از آن است که بیشتر دانش آموزانی که اعتیاد به اینترنت داشتند از موفقیت تحصیلی بر خوردار نبودند. بنابراین لازم است مدیران و والدین توجه ویژهای به موضوع داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"روش نمونه گیری بصورت خوشه ای چند مرحله ای تصادفی؛ از بین دانش آموزان مشغول به تحصیل ٢٩١ نفر انتخاب و پس از کسب رضایت آگاهانه پرسشنامه ٢٠سئوالی اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ که در ایران روایی و پایایی آن تایید شده است بصورت خود ایفا توسط دانش آموزان تکمیل و از معدل نیمسال اول و سال تحصیلی قبل بعنوان معیار پیشرفت تحصیلی استفاده شد.
با توجه به مطالب ذکر شده هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت با موفقیت تحصیلی دانش آموزان پایه سوم و چهارم متوسطه شهرستان سراوان می باشد.
از آن جا که آگاهی از چالش های بازی های رایانه ای و اینترنت میتواند ارائه هر گونه آموزش برای نوجوانان را تسهیل کند، لذا مسئله مهم در مطالعه حاضر این است که چه ارتباطی بین اعتیاد به اینترنت با موفقیت تحصیلی در دانش آموزان وجود دارد.
با توجه به نتایج حاصل از پژوهش های انجام شده و پژوهش حاضر می توان به وجود رابطه یا عدم رابطه بین بازی های اعتیاد به اینترنت نوجوانان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان مورد مطالعه پی برده و نتایجی در این زمینه بدست آورد."