چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثرات اینترنت بر مهارت تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاههای ایران با تاکید بردانشگاه های مازندران ، می باشد تا بتوان به واسطه آن از وضعیت تاثیرات اینترنت در جامعه مورد مطالعه ، آگاهی یافت . تحقیق حاضر از نظر هدف ، کاربردی و از حیث روش تحقیق ، توصیفی- پیمایشی و بصورت مقطعی می باشد. جامعه آماری پژوهش ، شامل کلیه دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان مازندران ، به تعداد نامحدود (بیش از ١٠٠٠٠٠ نفر) بوده و پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده از ٣٨٤ تن از آزمودنی ها، بر اساس جدول کرجسی مورگان با روش نمونه گیری ناحیه ای خوشه ای از جامعه مورد نظر انجام شده است . پخش پرسشنامه ها در هر خوشه ، تصادفی بوده است . اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه منطبق بر مدل مفهومی پژوهش ، جمع آوری و از طریق نرم افزار SPSSمورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت . برای بررسی و آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون کولموگروف - اسمیرنف و آزمون ناپارامتری اسپیرمن استفاده شده است . یافته های پژوهش در ارتباط با فرضیه های شش گانه تحقیق نشان داد، با توجه به نتایج حاصل از سطح معناداری و مقدار آماره تی، در هر یک از این فرضیه ها، از دیدگاه آزمودنی ها، هر یک از ابعاد شش گانه اینترنت ؛ شامل وبلاگ ، بازی های رایانه ای، چت روم ، سایت ، مباحثه الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی بر جنبه های مختلف تفکر انتقادی دانشجویان ، دارای تاثیر معنادار مثبتی است . پس فرضیه های اول تا ششم تحقیق ، تائید می گردد. در پایان با توجه به نتایج حاصل ، به منظور بهبود وضعیت بکارگیری اینترنت در جهت تقویت مهارت تفکر انتقادی در بین دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان مازندران ، پیشنهاداتی کاربردی و قابل اجرا ارائه شده است .
خلاصه ماشینی:
"جامعه آماری پژوهش ، شامل کلیه دانشجویان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی استان مازندران ، به تعداد نامحدود (بیش از ١٠٠٠٠٠ نفر) بوده و پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده از ٣٨٤ تن از آزمودنی ها، بر اساس جدول کرجسی مورگان با روش نمونه گیری ناحیه ای خوشه ای از جامعه مورد نظر انجام شده است .
یافته های پژوهش در ارتباط با فرضیه های شش گانه تحقیق نشان داد، با توجه به نتایج حاصل از سطح معناداری و مقدار آماره تی، در هر یک از این فرضیه ها، از دیدگاه آزمودنی ها، هر یک از ابعاد شش گانه اینترنت ؛ شامل وبلاگ ، بازی های رایانه ای، چت روم ، سایت ، مباحثه الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی بر جنبه های مختلف تفکر انتقادی دانشجویان ، دارای تاثیر معنادار مثبتی است .
H١: اینترنت (سایت ) بر خودیادگیری دانشجویان موثر است جهت بررسی متغیر فوق ٣ گویه (سوالات ٢،٣،٤،٥،١) پرسشنامه در نظر گرفته شده است که با ترکیب آنها با یکدیگر از طریق نرم افزار آماری مورد سنجش و بررسی قرار می گیرد جدول (٧) آزمون میانگین ها تعداد میانگین انحراف استاندارد انحراف از میانگین 384 25.
خلاصه و نتیجه گیری یافته های پژوهش در ارتباط با فرضیه های شش گانه تحقیق نشان داد، با توجه به نتـایج حاصـل از سـطح معنـاداری و مقـدار آماره تی، در هر یک از این فرضیه ها، از دیدگاه آزمودنی ها، هر یک از ابعاد شش گانه اینترنت ؛ شامل وبلاگ ، بازی هـای رایانـه ای، چت روم ، سایت ، مباحثه الکترونیکی و پایگاه های اطلاعاتی بر جنبه های مختلف تفکـر انتقـادی دانشـجویان ، دارای تـاثیر معنادار مثبتی است ."