چکیده:
سوررئالیسم ( surrealism) یا فراواقع گرایی مکتبی ادبی و هنری است که واقعیت را پشت پا نهاده و به دنبال امور ذهنی، رویا، خواب و خیال ، ضمیر ناخودآگاه ، پیچیدگی های ذهن و ضمیر آدمی و در کل نگارش به صورت خود به خود است . اکتشافات و یافته های روانشناختی فروید در ترویج و تایید این مکتب هنری تاثیر فراوان داشت و مبانی تجربی آن را ایجاد نمود، به همین جهت ابزاری به مناسب جهت تحلیل روانکاوانه ی متون داستانی تبدیل شد. سوررئالیسم در سال ١٩٢٤ توسط آندره برتون در فرانسه مطرح شد و پس از آن بود که پژوهش در آثار سوررئالیستی و کشف ویژگی های آن آغاز شد. ورود این مکتب به ادبیات ایران با انتشار بوف کور نوشته ی صادق هدایت در سال ١٣٢٠ آغاز گردید و پس از آن بود که به تدریج به آثار دیگر نویسندگان ایرانی نیز راه یافت . صادق هدایت ، ابراهیم گلستان ، هوشنگ گلشیری، بهرام صادقی، غزاله علیزاده و غلامحسین ساعدی از جمله نویسندگان مطرحی می باشند که از دستاوردها و شاخصه های این مکتب در آثار خود بهره جسته اند و از جمله پیشگامان این مکتب به شمار می روند. بهرام صادقی از جمله داستان نویسان موفق در عرصه ی داستان نویسی معاصر است . داستان های کوتاه وی در مجموعه ی "سنگر و قمقمه های خالی" و داستان بلند "ملکوت " نشان دهنده ی توانایی سرشار وی در هنر داستان نویسی است . مقاله ی حاضر ضمن بررسی این مکتب در حوزه ی ادبیات ، ویژگیها و شاخصه های بارز این اثر را برشمرده و در ادامه بخش هایی از داستان ملکوت ارائه شده تا مهم ترین جلوه های عناصر سوررئالیستی را در آن بکاویم و به چگونگی تاثیرات این مکتب در اثر این نویسنده توانمند دست یابیم .
خلاصه ماشینی:
"بررسی مکتب سوررئالیسم با تکیه بر داستان ملکوت نوشته ی بهرام صادقی مهسا میرشکار ١ ٢ ١ فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مترجمی زبان انگلیسی، دانشگاه امام رضا (ع )، مشهد، ایران ٢ مدرس دانشگاه علمی و کاربردی، زاهدان ، ایران چکیده سوررئالیسم ( surrealism) یا فراواقع گرایی مکتبی ادبی و هنری است که واقعیت را پشت پا نهاده و به دنبال امور ذهنی، رویا، خواب و خیال ، ضمیر ناخودآگاه ، پیچیدگی های ذهن و ضمیر آدمی و در کل نگارش به صورت خود به خود است .
واژه های کلیدی: سوررئالیسم ، عناصر سوررئالیستی، سوررئالیسم در ایران ، ملکوت ، بهرام صادقی ١- مقدمه سوررئالیسم یا فراواقع گرایی از مهم ترین مکاتب ادبی و هنری جهان می باشد که در آن واقعیت از اهمیت چندانی برخوردار نیست بلکه مسائلی هم چون کشف امور ذهنی، رویا، خواب و خیال ، توهم ، ضمیر ناخودآگاه ، کشف و شهود، اهمیت دادن به عشق و ناکارامد دانستن عقل ، استفاده از زبان طنز، پرداختن به مفاهیم متناقص ، پیچیدگی های ذهن و ضمیر آدمی و در کل نگارش به صورت خود به خود مهم می باشند.
از جمله نویسندگان ایرانی که تحت تأثیر مکتب سوررئالیسم قرار گرفت ، بهرام صادقی داستان نویس توانمند بود که با آگاهی از پیشرفت هنر داستان نویسی در اروپا و مطالعه در آثار آنان عناصر متعددی از مکاتب غربی را در داستان های خود به کار بست ."