چکیده:
کارها و فرایندهایی که در پروژه های مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) هستند، در خروجی پروژه ها تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم می گذارند؛ ضمن اینکه هر قسمت از پروژه، دارای شاخص هایی برای ارزیابی است. این شاخص ها به امتیازدهی برای محصول منجر می شوند و این دو شاخص، هم پوشانی بسیاری با یکدیگر دارند. از آنجا که شاخص های ارزیابی و شاخص های امتیازدهی، وجه اشتراک زیادی دارند، برای شمارش شاخص های امتیازدهی، از شاخص های ارزیابی نیز می توان استفاده نمود.
در این نوشتار، به معرفی مختصر انواع شاخص های ارزیابی و امتیازدهی محتوایی محصولات نرم افزاری مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) می پردازیم؛ البته بیشتر بر آنیم تا روی شاخص های مشترک تاکید نماییم که در امر امتیازدهی و ارزیابی، اثربخش هستند.
خلاصه ماشینی:
3 مقدمه شاخصهای ارزیابی نرمافزار، خیلی گسترده و کلی است و از آنجا که محصولات مرکز نور تنوع بسیاری دارد، در این مقاله سعی بر آن است که با توجه به دستهبندی محصولات مرکز، به بررسی محدودی از شاخصهای ارزیابی بپردازیم و شاخصهای داخلی مرکز نور را با شاخصهایی که در شرکتهای معتبر نرمافزاری جهان مورد توجه قرار میگیرد، مقایسه نماییم و راهکارهایی اساسی و قابل اجرا جهت ارزیابی، امتیازدهی و بررسی نرمافزارهای نور با توجه به نیازهای مرکز ارائه کنیم.
نکته دیگر اینکه برخی از شاخصهای ارزیابی، زیرشاخصهایی نیز خواهند داشت؛ مثلاً برای ارزیابی محتوایی یک محصول، زیرشاخصهایی مانند دقیق و صحیحبودن محتوا را میتوان مورد توجه قرار داد.
به همین جهت، برای بررسیهای دقیقتر و انطباق شاخصهای کلی بر هر مورد، باید کار مطالعاتی روی روند تولید به صورت چرخهای انجام گیرد تا فاکتورهای بررسی و تست نرمافزار مشخص شود و شاخصهای ارزیابی و امتیازدهی به محصولات نیز مشخص گردد.
8 دستهبندی محصولات مرکز برای محصولات مرکز، سه نوع دستهبندی میتوان متصور شد و اساساً شاخصهای ارزیابی و بررسی نرمافزار نیز بر طبق این دستهبندی ارائه میشوند: 1.
زیرشاخصهایی ارزیابی که در امتیازدهی استفاده میشود و به صورت مستقیم در خروجی فرایند مربوطه تأثیر دارد، جمعآوری شده و محصولاتی که معروف به محصولات درختوارهای نور هستند، برای ارزیابی، بررسی و امتیازدهی، به این شاخصهای ارزیابی نیازمند میباشند و میتوان روشی برای کمّیکردن این شاخصهای کیفی با توجه به ضوابط مرکز ارائه نمود.
برخی از محصولات دسکتاپی مرکز، در قالب معجم یا فرهنگ موضوعی هستند که در زیرشاخصهای خاص این نوع محصولات نیز مواردی چند آمده است و روش ویژهای برای کمّیکردن این شاخصهای کیفی ارائه شده است.