چکیده:
مقدمه: افت تحصیلی بیماری و آفت بزرگ نظام تعلیم و تربیت هر جامعه ای می باشد. مسئله افت تحصیلیو مردودی پیامدهای گسترده را در بر می گیرد و منجر به خسارت های اقتصادی، روانی و اجتماعی شده
است. به همین دلیل توجه به وضعیت تحصیلی دانش آموزان و عوامل موثر در آن از اهمیت ویژه ای در
نزد روانشناسان و متخصصان عرصه تعلیم و تربیت برخوردار است. روش پژوهشی این تحقیق توصیفی و از
نوع همبستگی می باشد که در آن ١٧٣ دانش آموز حضور داشتند. اعضای نمونه با روش تصادفی طبقه ای
از بین دانش آموزان قوی و ضعیف انتخاب شدند. نتایج حاصل از آزمون خی ٢ نشان داد که بین وضعیت
تحصیلی دانش آموزان با میزان بهره مندی از امکانات آموزشی، نوع رابطه آنها با معلمان، روش تدریس
معلمان، سطح دشواری کتب درسی رابطه معناداری وجود دارد ولی بین وضعیت تحصیلی دانش آموزان
با سطح معلومات و رفتار معلمان، نحوه حل مسائل درسی و میزان استفاده از خدمات مشاوره رابطه معنی
داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
واژه هايکليدي: سيستم آموزشي، دانش آموزان ، معلمان ،مشاوره ، مسائل درسي ٩٦ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال دوم ، شماره هفدهم ، بهار ١٣٩٦ مقدمه فاصله ميان وضعيت علمي موجود فراگيران با وضعيت مورد انتظار آنها از حد معقول و مقبول يکي از بحث انگيزترين مسأئل آموزش و پرورش ايران است زيرا ابعاد و پيامدهاي ناشي از آن خيلي فراتر و وسيع تر از مسائل شخصي و فردي است .
در اين شرايط تعليم و تربيت تحميل شده ، تهديد، توبيخ جنبه رسمي به خود ميگيرد و اين خود باعث بي علاقگي بررسي تاثير عوامل آموزشي در وضعيت تحصيلي دانش آموزان / ١٠٥ و عدم پرورش استعدادها شده و افت تحصيلي را به دنبال دارد همچنين مقررات و شرايط نامناسب مدرسه ، کلاس و محيط داخلي مدرسه و جريانهاي اجتماعي آن ممکن است به طور کلي با نيازهاي کودکان و جامعه اي که آنها را در برگرفته است بيگانه و ناهماهنگ باشد از جمله ساختمان مدارس ، تجهيزات ، کتابها و برنامه هاي درسي ممکن است از عوامل اين بيگانگي به شمار آيند از عوامل مؤثر ديگر در اين ارتباط مي توان از مدت زمان و تعداد جلسات کلاس در هر روز، مدت زماني که براي انجام تکاليف در منزل تعيين مي شود و تعداد روزهاي حضور در مدرسه در هر هفته و همچنين چگونگي روابط معلمان و مسئولان مدرسه با دانش آموزان و اولياء آنان نيز نام برد (صدا و سيما، ١٣٨٨).