چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گرایی معرفتی اخلاق باور می باشد. برای این منظور از روش تحلیل مفهومی برای تحلیل وظیفه-گرایی معرفتی، تفکر انتقادی و همچنین تبیین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گرایی معرفتی استفاده شده است. یافته های پژوهش حاضر نشان میدهد که به منظور عقلانیت بخشی به باورها و رعایت اخلاق باور، باید دلایل و قرائن لازم و کافی برای باور فراهم آید(قرینه گرایی). نائل آمدن به این دلایل و قرائن، مستلزم تحقیق و تفحص درباره ی باور مورد نظر است(وظیفه گرایی معرفتی). برای انجام تحقیق و بررسی اصولی، باید قواعدی را تبیین کرد که با کاربرد آنها فرایند وظیفه گرایی معرفتی بهنحو احسن صورت پذیرد. تفکر انتقادی متشکل از مهارت هایی است که هر کدام میتوانند به عنوان یک قاعده در فرایند تحقیق و بررسی در مورد باور بهکار روند. این قواعد عبارتند از «قضاوت با معیار روشن و پرهیز از قضاوت عجولانه»، «پرسش گری»، «خود اصلاحی»، «تمییز دلیل قوی از دلیل ضعیف»، «عدم پیروی از اکثریت و حقیقت جویی»، «تحلیل کردن»، «استقصاء»، «بداهت و پرهیز از ابهام»، «اجتناب از جمود و تعصب»، «جامعیت نگری»، «انعطاف پذیری»، «پیگیری تردیدها»، «استماع نظرات مخالف»، «تفکیک باور از صاحب باور»، «بررسی پیش فرضها» که با ورود به فرایند اخلاق باور، مسیر وظیفه گرایی معرفتی را قاعده مندانه به پیش خواهد برد.
خلاصه ماشینی:
شاه ولی(١٣٧٦) در پژوهش خود با عنوان «به کارگیری آموزش تفکر انتقادی در آموزش عالی به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعـه » بـه ایـن یافتـه هـا رسـید کـه یادگیری توانایی تشخیص مشکلات و پرسشگری، نتایج مثبتی را درپی دارد که عبارتند از: تعمق در مشکلات برای جلوگیری از ابهام ها و ایجاد دانش لازم به منظور رفع آنها، خودارزیابی، کسـب 1- Critical Thinking 2- Norris 3- Ennis 4- Snyder & Snyder 5- Hatcher 6- Siegel اعتماد به نفس ، آماده شدن برای سـازگاری بـا محـیط .
لذا در ادامه با تبیین وظیفه گرایی معرفتی به اهمیـت و ضـرورت تحقیـق و تفحـص جهت متقن کردن باورها خواهیم پرداخت و سپس با توجه به تحلیل مفهـوم تفکـر انتقـادی، بـه تبیین قواعدی میرسیم که لازمه ی یک تحقیق و بررسی صحیح بوده و به این ترتیب بـا تبیـین جایگاه تفکر انتقادی در وظیفه گرایی معرفتی، زمینه برای معقولیت باورهـا و اخـلاق بـاور فـراهم میآید.
1 - Pascarella & Terenzini 2 - Karabenick & Collins 3 - Ristow 4 - Tynjala 5 - Dennick & Exley 6 - Young and Beitz 7 - Liou 8 - Sporgeon & Bawen 9 - Bamberger 10 - Van Gelder 11 - Lerch and Et al 12 - Chirema 13 - Ransdell & Gaillard 14 - Cavus & Uzunboylu 15 - Billings & Hulsted فهرست منابع ١.
Critical thinking in teacher education: towards a -demythologization، Journal of teacher education، vol 40، no3، pp.
Personality traits and critical thinking factor theory، SAGE–skills in college students، emprical tests of a two -journals online and highwire press platforms، vol 11، no2، pp.