چکیده:
هدف این تحقیق، بررسی رابطه انجام فرایض دینی با هوش معنوی و اضطراب در دانش آموزان دختر
متوسطه منطقه ٣ تهران بوده. از نظر هدف تحقیق کاربردی و شیوه جمع آوری اطلاعات توصیفی از نوع
همبستگی بوده. جامعه آماری تحقیق، شامل دانش آموزان دختر متوسطه منطقه ٣ شهر تهران شاغل به تحصیلی در سال 94-93(N12719=) حجم نمونه بر اساس جدول«مورگان»برابر با 370 نفر برآورد شد.روش نمونه گیری، تصادفی ساده بوده. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه اضطراب«یک»معروف به BAI با ضریب آلفای 0/89،پرسشنامه هوش معنوی«کینگ»با ضریب آلفای 0/38 و پرسشنامه محقق ساخته فرایض دینی با ضریب آلفای 0/84 بوده است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های K-S و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. نتایج به دست آمده نشان داد ١- رابطه مثبتی بین انجام فرایض دینی با هوش معنوی در دانش آموزان دختر متوسطه منطقه ٣ تهران وجود دارد. ٢- رابطه معکوسی بین انجام فرایض دینی با اضطراب در دانش آموزان دختر متوسطه منطقه ٣ تهران وجود دارد. ٣- رابطه معکوسی بین هوش معنوی با اضطراب در دانش آموزان دختر متوسطه منطقه ٣ تهران وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"000 همانطور که در جدول شماره ٥ نشان داده شده است ، با توجه به مقدار ضرایب بتا مشخص میشود که سهم هر یک از مولفه های هوش معنوی در پیش بینی فرایض دینی، به ترتیب زیر میباشد: ١- مولفه آگاهی متعالی با ضریب ٠/٤٦١، ٢- مولفه گسترش خودآگاهی با ضریب ٠/٤٠٤، ٣- مولفه تفکر وجودی انتقادی با ضریب ٠/١٨٥ و ٤- مولفه معناسازی شخصی با ضریب ٠/٠٩١- سوال ٢: آیا بین انجام فرایض دینی با اضطراب در دانش آموزان دختر متوسطه منطقه ٣ تهران رابطه وجود دارد؟ جدول ٦: ضریب همبستگی پیرسون بین انجام فرایض دینی با اضطراب شاخص ها مولفه اضطراب فرایض دینی ضریب همبستگی پیرسون -.
250 همانطور که در جدول شماره ١٠ نشان داده شده است ، با توجه به مقدار ضرایب بتا مشخص میشود که سهم هر یک از مولفه های هوش معنوی در پیش بینی اضطراب ، به ترتیب زیر میباشد: ١- مولفه آگاهی متعالی با ضریب ٠/٤٢٨، ٢- مولفه تفکر وجودی انتقادی با ضریب ٠/٢٥٠- و ٣- مولفه معناسازی شخصی با ضریب ٠/١٢٤- بحث و نتیجه گیری نتایج به دست آمده از سوال اول تحقیق نشان داد که رابطه مثبتی بین انجام فرایض دینی با هوش معنوی در دانش آموزان دختر متوسطه منطقه ٣ تهران وجود دارد."