خلاصه ماشینی:
معلوم است كه مال در زمره مظاهر دنيا به طور غريزي مورد تعلق خاطر انسان قرار دارد و قرآن مطلب را چنين بيان فرموده است: «زيّن لِلنَّاس حُبُّ الشَّهواتِ مِنَ النَّساءِ والبَنينَ وَالقَناطِر المُقنطرَةِ مِنَ الذَّهَب والفِضَّةُ وَ الخَيْلِ المُسَوَّمَةِ وَالاَنْعامِ وَالْحَرثِ ذلِكَ مَتاعُ الحَيوةِ الدُّنيا والله عِندَهُ حُسْنُ المآبن.
اسلام براي پيشگيري از فرو غلتيدن انسان در دنيا و مظاهر آن و دل باختن در برابر مال و منال و پيآمدهاي مهلك آن از قبيل حرص، طمع و بخل كه موجبات ذلّت نفس و غفلت ناز خدا و سرانجام خسران ابدي انسان را فراهم ميكنند، بهترين شيوهها را ارائه داده و گذشته از محدوديتها و حدوود و قيودي كه براي كانالهاي درآمد و كسب مال مقرر كرده بر صفات پسنديده و فضائل برجستهاي مانند زهد، ورع، سخاوت و قناعت تأكيد و ترغيب فراوان و نتايج و پادشهاي بياندازهاي براي آنان بيان كرده است، كه نمونهاي از آنها در اينجا ذكر ميشود: زهد در معني زهد از حضرت اميرالمؤمنين (ع)چنين نقل شده: «الزُّهدُ كُلُّها بَيْنَ كَلِمَتَين مِنَ القُرآنِ، قال اللهُ سبحانَه: لِكَيْلا تَأسَوْا عَلي ما فاَتَكُمْ وَلا تَفْرحُوا بِما آتاكُمْ».
و در مورد سخاوت كه از آثار زهد و نموداري از ايمان است، از پيغمبر اكرم چنين نقل شده است: «السَّخاءُ منَ الايْمانِ وَالايمانُ في الجَنَّةِ».
از پيغمبراكرم(ص) در مورد ميانه روي در زندگي و نهي از تبذير چنين نقل شده است: «مَن اقْتَصَدَ اَغْناهُ اللهُ وَ مَنْ بَذَّرَ اَفْقَرَهُ اللهُ».