چکیده:
مناطق نمونهی گردشگری، زیرمجموعهی قطبهای گردشگری و یکی از مهمترین مباحث مهم مطرح شده در صنعت گردشگری هستند. توسعهی مناطق نمونهی گردشگری، توسعهی قطبهای گردشگری را بهدنبال دارد و سبب رونق گردشگری یک قطب گردشگری میشوند. پژوهش پیش رو، ازدسته پژوهشهای کاربردی ـ توسعهای است که با هدف رتبهبندی قطبهای گردشگری استان کرمانشاه انجام پذیرفته است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی و پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامه است که با استفاده از روش دلفی، 10 شاخص برای مناطق نمونه ارزیابی و سپس با پیمایش دادههای حاصل از پرسشنامه در روش تاپسیس، قطبهای گردشگری اولویتبندی شدهاند. بر این اساس، مناطق نمونهی گردشگری تحت پوشش قطب کرمانشاه با میزان 9448/ 0= نسبت به دیگر مناطق در سطح بسیار خوب، مناطق نمونهی قطب اورامانات با امتیاز 42981/0 در رتبهی دوم و در سطح متوسط و سایر مناطق در سطوح بعدی ارزیابی شدهاند. نتایج پژوهش از یک سو سهم مهمی در تصمیمگیریهای مدیریتی دارد و از سوی دیگر، به سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری و به گردشگران در انتخاب مقاصد گردشگری کمک خواهد کرد.
Tourism sample regions as the subset of tourism poles are one of the most important and considerable issues in the tourism industry. In fact، the development of tourism sample regions will lead to the development and expansion of tourism poles. The Present study is an applied–developmental research which aims to rank the tourism poles of Kermanshah Province. Adapting a descriptive - analytical and survey methodology، the study has utilized questionnaire as research instrument. At first، using Delphi technique، 10 indexes were determined for assessment of the sample regions. Then، the data from the questionnaires were examined through TOPSIS multi-criteria decision-making techniques and the tourism poles were prioritized. According to these prioritizations، the tourism sample regions in Kermanshah pole with 0/9448〖 SL〗_i^+ were in a very good level in comparison to other regions، and the sample regions in Hewraman pole with 0/42981 〖 SL〗_i^+ were located in the second place and in a moderate level، and other regions were assessed in the next level. The results of the present study، on the one hand، have an important contribution to the management decisions; and on the other hand، help the investors for investment and tourists for the choice of the tourism destinations.
خلاصه ماشینی:
"پژوهش های ارائه شده در خصوص مناطق نمونه ی گردشگری در کشور ردیف عنوان نویسنده 1 انتخاب مناطق نمونه ی گردشگری با استفاده از روشAHP (نمونه ی موردی: استان کهگیلویه و بویراحمد) بدری و یاری حصاری (1388) 2 سطح بندی مقصدهای گردشگری: واکاوی مفهومی نو در برنامه ریزی فضایی گردشگری ضیایی و شجاعی(١٣٨٩) 3 برنامه ریزی راهبردی توسعه ی گردشگری منطقه ی نمونه ی گردشگری دیمه رعنایی (١٣٨٩) 4 بررسی و اولویت بندی مناطق نمونه ی گردشگری به منظور سرمایه گذاری در استان سمنان، صفاه خواه (١٣٨٩) 5 تأثیر مناطق نمونه ی گردشگری در محرومیت زدایی از دیدگاه اجتماعـات محلـی (مطالعـه ی موردی: منطقه اورامان تخت کردستان) توکلی و همکاران (١٣٨٩) 6 اولویت بندی ظرفیت های گردشگری مناطق روستایی شهرستان نیر افتخاری و همکاران(١٣٩٠) 7 رتبه بندی مناطق نمونه ی گردشگری استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از تکنیک AHP رنجبر دستنانی (١٣٩٠) 8 ارزیابی توانمندیهای ژئومورفوتوریسمی لندفرمهـا براسـاس روش پرالونـگ (مـورد مطالعـه : منطقه ی نمونه ی گردشگری بیستون) فتوحی و همکاران(١٣٩١) 9 ارزیابی و اولویت بندی جاذبه های اکوتوریسم روستاهای هدف گردشگری استان چهار محال و بختیاری رحیمی و رنجبردستنانی (1391) وجه تمایز پژوهش حاضر با پژوهش های صورت گرفته ارزیابی قطب های گردشـگری اسـتان کرمانشـاه بـا توجه به توان مناطق نمونه ی گردشگری اسـت کـه بـر ایـن اسـاس، قطـب هـای گردشـگری اسـتان کرمانشـاه اولویت بندی و توان گردشگری هر کدام از قطب های گردشگری سطح بندی شده است ."