چکیده:
نماد اصلی هر کشور فرهنگ و هنر آن مرز و بوم است به طوری که کشورها و مردمانش با آثار هنری و تمایزهای ادراکیشان شناخته میشوند .از آنجا که اعتلای هنر اصیل ایرانی و رشد خلاقیت هنرمندان، تاثیر عمیقی در بازنگری ساختار و فعالیتهای فرهنگی جامعه چه در داخل و خارج از کشور دارد می توان گفت که هنر نوعی ابزار ارتباطی بین افراد تلقی میشود .در نتیجه، بهبود وضعیت تولید و عرضه آثار هنری و برقراری ارتباط با تشکلها و هنرمندان زمینه توسعه فرهنگی و اقتصادی کشور را فراهم میکند .در این بین بیمه آثار هنری یکی از نیازهای اساسی جامعه هنر میباشد. این نیاز هنگام حمل و نقل آثار، انتقال به کشورهای دیگر جهت شرکت در نمایشگاهها و رویدادهای هنری خارجی بیشتر خود را نشان میدهد. علیرغم نیاز جامعه هنر به این نوع بیمه نامه و ضرورت وجود آن طبق برنامه پنجم توسعه، در صنعت بیمه ایران تاکنون طراحی بیمه نامه خاص آثار هنری انجام نشده است و این امر همچنان مهجور مانده است.
در این تحقیق، هدف بررسی تاثیر عوامل اقتصادی (از سه منظر دولت، مردم و هنرمندان) بر رشد و توسعه بیمه آثار هنری بوده به طوری که در انتها این سه گروه رتبه بندی شده و عامل موثر بر عدم رشد و توسعه بیمه آثار هنری شناسایی میگردد. لذا ابتدا به کمک آزمون t تک نمونه تاثیرگذاری عوامل بررسی و سپس توسط آزمون فریدمن رتبه بندی میگردند. تحقیق حاضر تحقیقی پژوهشی کاربردی محسوب میشود که جامعه آماری مورد مطالعه در آن شامل150 نفر از خبرگان صنعت بیمه و جامعه هنری میباشد. داده های پژوهش بر اساس پاسخهای 108 نفر از خبرگان تحلیل شده است. نتایج تحقیق حاکی از این امر است که در بین عوامل اقتصادی مورد بررسی، هر سه متغیر «اقتصادی نبودن بیمه نامه آثار هنری»، «توان مالی محدود هنرمندان»و «عدم سرمایه گذاری در اقتصاد هنر»، بر رشد و توسعه بیمه آثار هنری تاثیرگذار بوده و بر اساس آزمون فریدمن نقش «عدم سرمایه گذاری در اقتصاد هنر» از تمامی موارد تاثیرگذاری بیشتری داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق حاکی از این امر است که در بین عوامل اقتصادی مورد بررسی، هر سه متغیر «اقتصادی نبودن بیمهنامه آثار هنری»، «توان مالی محدود هنرمندان»و «عدم سرمایهگذاری در اقتصاد هنر»، بر رشد و توسعه بیمه آثار هنری تاثیرگذار بوده و بر اساس آزمون فریدمن نقش «عدم سرمایهگذاری در اقتصاد هنر» از تمامی موارد تاثیرگذاری بیشتری داشته است.
(دوبلار و لی5 ،2001 :40) در این جاست که بیمه با ارزش بخشیدن به حضور پررنگ هنرمند و آثار هنری وی و پذیرش ریسک های احتمالی اثر، می تواند سهم بسیار موثری در ارتقای فرهنگ و هنر و اقتصاد ملی گذارد و اطمینان خاطر و اعتمادی برای هنرمندان تلقی شود و نقطه ی اتکایی شود برای افزایش خلاقیت و انگیزش آن ها در ادامه و پیگیری فعالیت های حرفه ای آنان.
هنر و بحران اقتصادی از جمله بخش های دیگری که نسبت به نوسانات آثار هنری حساس هستند بازار بیمه آثار هنری می باشد، چرا که برای این صنعت ارزش اصلی اثر، در قیمت گذاری میزان خسارت بسیار مهم است.
بالتبع، اقتصاد کند اروپا و آمریکا، مشکلاتی که بانک ها با آن مواجه شدند و مورد توجه قرار گرفتن طلا، که در طی دو سال قیمت آن دو برابر شده بود و همچنین هنر که در نیمه اول سال 2011 در تاریخ خود بهترین بازار ثانوی محسوب می شد، همگی منجر به از دست رفتن اطمینان به سرمایه های مالی سنتی شدند.
-3 عدم سرمایه گذاری در اقتصاد هنر مانع رشد و توسعه بیمه آثار هنری است.