چکیده:
در ﺑﺎب ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ وﮐﺎراﯾﯽ در ﻣﺪارس وﻋﻠﻞ وﻋﻮاﻣﻞ آن ﭘﮋوﻫﺶ ﻫﺎی زﯾﺎدی ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از اﯾﻦ ﻣﻮﻟﻔﻪ ﻫﺎ ﺗﺎﺛﯿﺮﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺑﺮﮐﺎراﯾﯽ ﻣﺪارس ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮﺑﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی وﮐﺎراﯾﯽ درﻣﺪارس ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﭘﺴﺮان ودﺧﺘﺮان ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻗﺼﺮﺷﯿﺮﯾﻦ ﭘﺮداﺧﺘﻪ اﺳﺖ. ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ وﺑﻪ روش ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری دراﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺗﻌﺪاد ﻣﻌﻠﻤﺎن وﻣﺪﯾﺮان ﭘﺴﺮان و دﺧﺘﺮان ﻣﻘﻄﻊ ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﻗﺼﺮﺷﯿﺮﯾﻦ درﺳﺎل ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ 94-95 ﺣﺪود300 ﻧﻔﺮﺑﻮده. روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﻧﯿﺰ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده ﺑﻮده ﮐﻪ از ﻣﯿﺎن ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻫﺮﮐﺪام 15 ﻣﺪﯾﺮ و15 ﻣﻌﻠﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺳﭙﺲ از ﻃﺮﯾﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﻨﺠﺸﯽ ﻣﺸﺎوره 4 درﺟﻪ ای ﻃﯿﻒ ﻟﯿﮑﺮت ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﻧﺸﺎن داد ﺑﯿﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی وﮐﺎراﯾﯽ درﻣﺪارس ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ راﺑﻄﻪ وﺟﻮد دارد. ﻣﻮﻟﻔﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﻋﻤﻠﮑﺮد وﮐﺎراﯾﯽ داﻧﺶ اﻣﻮزان ﻣﺪارس ﮔﺮدد. و ﻫﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺑﯿﻦ دﯾﺪﮔﺎه ﻣﻌﻠﻤﺎن و ﻣﺪﯾﺮان ﻣﺪارس دﺧﺘﺮاﻧﻪ و ﭘﺴﺮاﻧﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﺑﺮﮐﺎراﯾﯽ ﻣﺪارس ﺗﻔﺎوت ﻣﻌﻨﯽ دار وﺟﻮد دارد.
Many studies have been conducted so far about academic achievement and efficiency in schools and their
underlying causes and factors. One of these components is the impact of planning on the efficiency of secondary
schools. The present research tries to investigate the relationship between planning and efficiency in boys and
girls secondary schools of Qasr-e Shirin city. This is a descriptive research conducted using correlational
method. The study includes all of the 300 teachers and principals of the boys and girls secondary schools of
Qasr-e Shirin city in the academic year 94-95, out of whom 15 principals and 15 teachers were selected as the
sample size using simple random sampling method, and were then surveyed using a 4-point Likert scale
counseling assessment questionnaire. Results showed that there exists a relationship between planning and
efficiency in secondary schools in secondary schools, and planning can improve the efficiency of the school
students. It was also shown that there is a significant relationship between the views of teachers and principals of
the boys and girls schools regarding the impact of planning on the efficiency of schools.
خلاصه ماشینی:
com صفحات ١٣- ١ مقایسه رابطه بین برنامه ریزی و کارایی در مدارس مقطع متوسطه پسران و دختران شهرستان قصرشیرین از دیدگاه معلمان و مدیران در سال تحصیلی٩٤- 95 کیومرث نورایی کارشناس ارشد مشاوره خانواده ، راهبری آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش ، مدرس دانشگاه چکیده در باب پیشرفت تحصیلی وکارایی در مدارس وعلل وعوامل آن پژوهش های زیادی صورت گرفته است .
جدول ٦: آزمون فرضیه شماره سه ٢(OE) ٢(O-E)O E O-E گزینه ها E ٥/٠٥ ٣٧/٩٤ ٦/١٦ ٧/٥ ١٣/٦٦ زیاد ٥/٠٧ ٣٨/٠٦ ٦/١٧- ٧/٥ ١/٣٣ کم ١٠/١٢ - - ١٥ ١٥ جمع ١=١-٢ =D-F = درجه آزادی ١% = a ٢١٠١٢ x٢ ٣/٨٤= خی دو جدول (OE) چون خی دو محاسبه شده (١٠/١٢) با درجه آزادی یک در سطح اطمینان ٩٥ درصد از خی دو جدول (٣/٨٤) بزرگتر است پس بین متغیر برنامه ریزی و ایجاد خلاقیت وابتکار در دانش آموزان از دیدگاه (معلمان و مدیران ) رابطه معنی دار وجود دارد.
جدول ٧: تفسیر فرضیۀ شماره سه با استفاده از آزمون خی دو ٢(OE) ٢(O-E)O E O-E گزینه ها E ٤/٥٤ ٣٣/٩٨ ٥/٨٣ ٧/٥ ١٣/٣٣ زیاد ٤/٥٤ ٣٤/١٠ ٥/٨٤- ٧/٥ ١/٦٦ کم 7 ٩/٠٨ - - ١٥ ١٥ جمع ١=١-٢ =D-F = درجه آزادی ١% = a ٢٩٠٨ x٢ ٣/٨٤= خی دو جدول (OE) چون خی دو محاسبه شده (٩/٠٨) با درجه آزادی یک در سطح اطمینان ٩٥ درصد از خی دو جدول (٣/٨٤) بزرگتر است پس بین متغیر برنامه ریزی و ایجاد خلاقیت وابتکار در دانش آموزان از دیدگاه (معلمان و مدیران ) رابطه معنی دار وجود دارد.