چکیده:
با توجه به جایگاه پسته ایرانی در بازار جهانی و با توجه به نقش این محصول در ارزآوری کشور، مطالعه ساختار بازار جهانی این محصول برای هرچه کاراتر شدن اقدامها و سیاستها امری ضروری است. آمار و شواهد علمی حاکی از رقابت بین پسته ایران و پسته تولیدی آمریکا در بیشتر کشورهای واردکننده این محصول است و این دو کشور رقبای اصلی در بازار جهانی هستند که مطالعه الگوی رفتاری هریک، میتواند برای دیگری در زمینه موفقیت در بازار جهانی پسته و صادرات آن مؤثر باشد. با این هدف، این مطالعه بازارهای عمده وارداتی پسته ایرانی شامل امارات، آلمان و چین را مورد توجه قرار داد. بر اساس آمار، نقش آمریکا در دو بازار امارات و آلمان کم رنگ است و ایران دارای انحصار در این دو بازار است، اما در بازار چین به دلیل حضور آمریکا، ساختار دوآپولی وجود دارد. بنابراین، در این مطالعه، برآورد تابع تقاضا چین در چارچوب الگوی رقابتی برتراند، کرنو و استاکلبرگ و با استفاده از روش برآورد سیستم معادلات همزمان انجام گرفت. در پایان پیشنهادی بر اساس نتایج حاصل ارایه شد این مطالعه با استفاده از دادههای سری زمانی دو دهه اخیر و بر اساس آمار فائو و بانک جهانی انجام گرفت.
Due to the status of Iranian pistachios in the world market and importance of the product in foreign exchange earnings، the study of the structure of the world market for taking more efficient measures and policies is essential. In this study، most of the importers of Iranian pistachio including the UAE، Germany and China considered. According to statistics، the role of America in the Emirates and Germany markets is trimmed and Iran has a monopoly. But in the Chinese market because the presence of America، there is an oligopoly. Therefore، in this study، demand in China market in the form of competitive Bertrand، Cournot and Stackelberg using a system of simultaneous equations was estimated. The recommendations were based on the results. Needed data were collected from FAO and World Bank. Finally some recommendations are made to strengthen Iranian situation in export market.
خلاصه ماشینی:
"بر اساس جدول ٦ با توجه به آماره نسبت لایکلیهود که از مقایسه مقدار محاسباتی با Z (در سطح ٥% مقدار ١/٩٦ از جدول توزیع نرمال)، برای این بازار و براساس این دادها، مدل ٥ یعنی مدل رهبری مقداری ایران انتخاب میشود، نحوه مقایسه به این ترتیب است که علامت منفی نشان میدهد مدل قرار گرفته در ستون بهتر از مدل قرار گرفته در ردیف است و چون مقایسه ها به گونه زوجی است ، در ردیف ٥ مدل و در ستون ٦ مدل قید شده است که نشان دهنده این است که ایران با وجود دارا بودن مزیت نسبی در تولید پسته و داشتن کیفیت مناسب در مقابل پسته آمریکا، نتوانسته است رهبری قیمتی را در بازار چین به عنوان واردکننده عمده پسته ایرانی داشته باشد و با وجود دارا بودن جایگاه مناسب نقشی مؤثر در تعیین قیمت صادراتی ندارد.
چون ایران کشور بزرگی در زمینه صادرات پسته است ، اگر به سمت بازی در چارچوب مدل استاکلبرگ با رهبری قیمتی خود برود، در این حالت کم تر تحت تاثیر سیاست های کشور رقیب (آمریکا) قرار نخواهد گرفت و میتواند سودی بیش تر را به عنوان یک رهبر قیمت در بازار جهانی بدست آورد و در زمانی که آمریکا از سیاست حمایتی در زمینه صادرات پسته خود استفاده میکند و دولت ایران از پسته ایرانی حمایت نکند این سیاست کشور رقیب بر میزان سود کشور ایران اثر خواهد گذاشت و پیشنهاد میشود دولت ایران با سیاست حمایتی تا حدی سیاست دولت رقیب را خنثی کند."