چکیده:
این پژوهش باهدف طراحی الگوی شناختی کیفیت در آموزش عالی فنی و مهندسی و عوامل ارتقاء دهنده و بازدارنده آن از منظر ذینفعان آموزش عالی انجام شد. روش پژوهش مورد استفاده کیفی از نوع نظریه برخاسته از داده یا گراندد تئوری بود. برای انجام این پژوهش با چهار گروه ذینفع شامل مدیران و سیاست گزاران، اعضاء هیئت علمی، فارغ التحصیلان و کارفرمایان مصاحبه های نیمه ساختاریافته صورت گرفته است. در رابطه با کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی پنج مقوله کلی شناسایی و احصاء شد که عبارتند از: خدمت به جامعه، خدمت به صنعت، خدمت به یادگیرنده، خدمت به علم، و تعادل بین چهار نوع خدمت. در خصوص عوامل موثر بر کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی دو مقوله کلی استخراج شد که عبارتند از: عوامل درون سازمانی، تعادل بین عوامل درون سازمانی، و عوامل برون سازمانی. در رابطه با عوامل بازدارنده کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی دو مقوله کلی: عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی شناسایی شدند.
خلاصه ماشینی:
تحقیقی تحت عنوان بررسی مقایسهای برخی عوامل آموزشی مؤثر بر کیفیت آموزش دانشگاهی در دورههای کارشناسی ارشد از دیدگاه اعضاء هیئتعلمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای علوم و فنی مهندسی دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف انجام دادند.
نتایج حاصل از بررسی سؤالات تحقیق نشان داده است که عوامل روش تدریس هیئتعلمی، سازماندهی محتوای آموزشی، تجهیزات و امکانات دانشگاه، وضعیت دانشجو و وضعیت هیئتعلمی در بهبود کیفیت آموزش عالی مؤثر هستند.
یمنی و بهادری حصاری (1387) تحقیقی تحت عنوان «بررسی مقایسهای برخی عوامل آموزشی مؤثر بر کیفیت آموزش دانشگاهی در دورههای کارشناسی ارشد از دیدگاه اعضای هیئتعلمی و دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای علوم و فنی مهندسی دانشگاه شهید بهشتی و صنعتی شریف» انجام دادند.
عوامل مؤثر بر ارتقای کیفیت در آموزش عالی فنی-مهندسی کدامند؟ با تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبهها و مطابقت آنها با مبانی نظری، 129 کد باز، 13 زیر مقوله و 3 مقوله اصلی مشخص شد (جدول شماره 4) 1.
و اما اینکه کیفیت در آموزش عالی فنی و مهندسی به دنبال چه چیزی میباشد آنچه از نتایج مصاحبه ذینفعان روشن گردید، بهطورکلی در چهار حوزه خدمت به جامعه، خدمت به صنعت، خدمت به علم و یادگیرنده تعادل بین سه نوع خدمت میباشد که میتوان با توجه به کارکردهای اصلی دانشگاه گفت: خدمت به صنعت و جامعه از طریق کارکرد خدمات و خدمت به علم و یادگیرنده از طریق کارکرد آموزشی و پژوهشی قابل تحصیل است.
Managing The Quality Components of Higher Education Services, ;Tibiscus; University in Timisoara, Daliei Street 1/A, http://fse.