خلاصه ماشینی:
"چیست؟وچگونه است؟ -آیا تلاشهای دانشی و دانشگاهی برای رسیدن به آزادی است و یا آزادی خاستگاه آنهاست؟ -آزادی در اسیبشناسی و توانبخشی دانش و دانشگاه چه جایگاهی دارد؟ -با بود و نبود آزادی، در دانشپژوهی، دانشورزی ودانش پردازی چه پیش میآید؟ -فلسفه آزادی دانش و آزادی فلسفه دانش، چه می تواند باشد و چه وضعیتی دارد؟ بود و نبود آزادی در تلاشها و هنگامههای رواندرمانی چگونه درمانکننده یا آسیبزا میشود؟ (1)دکتر محمد مهدی خدیوی زند، روان درمان-روانکاو، دکتر دتا در روانشناسی بالینی ازدانشگاه پاریس پاسخیابی: تلاشهای خود را در پنج بخش فراهم کردهایم: بخش نخست: آزادی را در اندیشه بزرگانی از فلسفه مانند ژان پل سارتر ورنه دکارت، مربیانی از آموزش وپرورش مانند، ماریامنتسوی وسلستن فرنه، روانشناسان، رواندرمانان وجامعه گرایانی مانندژان پیاژه، زیگموندفرویدوجان دویی بازبینی کردهایم و در هر مورد برداشتهایی را از دیدگاههای آنان در رابطه با آزادی دانش، اموختن، پژوهیدن..."