چکیده:
چکیده مربیان بخش قابل توجهی از روز را با دانشآموزان کمتوان ذهنی میگذرانند و از تجربیات زیستۀ آنها میتوان اطلاعات مفید و گرانبهایی استخراج کرد. بر این اساس هدف اصلی پژوهش حاضر کشف تجربۀ زیستۀ مربیان دانشآموزان کمتوان ذهنی در ارتباط با ویژگیها، رفتارها، تعاملات، واکنشهای بین خود و دانشآموزان کمتوان ذهنی میباشد. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. شیوۀ گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود. بر این اساس از بین مربیان دانشآموزان کمتوان ذهنی، 19 نفر بر اساس معیارهای ورود به پژوهش انتخاب شدند. به منظور تحلیل دادههای مصاحبهها از روش کلایزی استفاده شد. پس از استخراج موضوعی و طبقهبندی آنها، یافتهها شامل 5 مضمون اصلی (تغییر باورها، عدم هماهنگی در ارائۀ خدمات ، تاثیر شغل در زندگی شخصی، ملزومات مربیگری و انتظارات والدین) و 15 مضمون فرعی بود. ارتباط این مضامین اصلی و فرعی در اصل مقاله آورده شده است. واکاوی تجارب مربیان دانشآموزان کمتوان ذهنی نشان داد که این گروه تأثیرگذار به شیوههای مختلفی از این دانشآموزان تأثیر میپذیرند و قادرند تأثیرات مختلفی نیز بر آنها داشته باشند. بر این اساس میتوان از تجارب آنان جهت حل مسائل و مشکلات دانشآموزان، والدین و مربیان بهره برد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به مطالب گفته شده و نظر به اهمیت محیط های یادگیری و آموزشی و نیز نقش مهم مربیان و معلمان در آینده تحصیلی، اجتماعی و شغلی دانش آموزان کم توان ذهنی و نظر به اینکه تا به حال پژوهشی در این زمینه انجام نشده است ، پژوهش حاضر به دنبال کشف تجربۀ زیستۀ مربیان دانش آموزان کم توان ذهنی بود.
Cook, Cameron & Tankersley روش پژوهش این پژوهش کیفی بر اساس رویکرد پدیدارشناسی بود که در سال ١٣٩٥ انجام شده است .
مقوله های اصلی و مقوله های فرعی استخراج شده از پژوهش مقوله های اصلی مقوله های فرعی توانمندیهای دانش آموزان تغییر باورها نگرش نسبت به مدرسه غمگینی و افسردگی عدم هماهنگی در ارائۀ عدم هماهنگی نظام آموزشی و توان بخشی خدمات تعداد دانش آموزان وجود اختلالات مختلف صبر و تحمل قدردانی از نعمت تاثیر شغل در زندگی ترس از فرزندآوری شخصی تاثیر استرس شغلی در تعاملات خانوادگی مهارت برقراری ارتباط ملزومات مربیگری علاقه صبر و سعه صدر توقعات انتظارات والدین انزوای کودک ناامیدی 1.
Wark, Hussain & Edwards مختلفی هستند که همه این موارد موجب ایجاد ارتباط نامناسب مربی و دانش آموز میشود.
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که تجربۀ مربیگری دانش آموزان کم توان تأثیرات مثبت و منفی بر زندگی شخصی مربیان داشته است .
Hassall, Rose & McDonald پیشنهاد میشود از این نتایج برای تدوین و اجرای مداخلات آموزشی و درمانی بهره بگیرند.