چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان نارساخوان پسر پایه پنجم مقطع ابتدائی ناحیه 1 آموزش و پرورش شهر یزد که در سال تحصیلی 1395-1394 در مدارس دولتی مشغول به تحصیل بودند. روش پژوهش از نوع آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون با گروه آزمایش و کنترل بود. 30 دانشآموز نارساخوان با تائید متخصصان مرکز اختلال یادگیری با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش برای گردآوری دادهها، چکلیست تشخیص نارساخوان و پرسشنامه عصبشناختی کولیج بود. آموزش خودگردانی یادگیری در نهایت طی ۱4 جلسۀ 45 دقیقهای به تواتر هفتهای دوبار بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. نتایج بررسی فرضیهها از طریق تحلیل کوواریانس (سطح معناداری 05/0) نشان داد که آموزش خودگردانی یادگیری بر کارکردهای اجرایی (برنامهریزی، سازماندهی و بازداری) دانشآموزان نارساخوان مؤثر است. در نتیجه میتوان از آموزش خودگردانی یادگیری برای بهبود کارکردهای اجرایی دانشآموزان نارساخوان استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
"لازم به ذکر است از آنجا که این کارکردها مهارت هایی هستند که به شخص کمک میکنند تا به جنبه های مهم تکلیف توجه کند و برای به پایان رساندن آن برنامه ریزی داشته باشد و بسیاری از پژوهش ها به این نکته اشاره کردند که رشدنایافتگی کارکردهای اجرایی با اختلال های تحولی دوران کودکی، ارتباط بسیار نزدیکی دارند (اندرسون ، ووت و کاستیلو١، ٢٠٠٢)؛ لذا وابسته بودن تحول این کارکردها به دوران رشد ایجاب میکند که این ضعف ها به موقع شناسایی و درمان شوند و شناسایی و ارزیابی دقیق کارکردهای اجرایی و آسیب های ناشی از ضعف آن ها به درک بهتر ویژگیهای این کودکان از جمله مشکلات ارتباطی، بیسازمانی، بدون برنامه بودن و ضعف در تصمیم گیری و جهت گیری دقیق تر مداخله و درمان کمک میکند (علیزاده ، ١٣٨٥).
همان طور که نتایج آزمون نشان داد که نمرات گروه آزمایش در پس آزمون کارکردهای اجرائی به طور معناداری نسبت به گروه گواه افزایش یافته است ، بدین معنا که آموزش خودگردانی یادگیری باعث بهبود نمرات کارکرد های اجرائی دانش آموزان نارساخوان شده و فرضیه تائید شد.
Frequency of reading, math, and writing disabilities reversals in children with dyslexia: Momentary inefficiency in the phonological and orthographic loops of working memory.
The Effects of Teaching Self-regulated Learning Strategies on EFL Students’ Reading Comprehension, College of Foreign Languages and Literature, Science and Research Branch, IAU."