چکیده:
از جمله دغدغه هایی که در برنامه فلسفه برای کودکان وجود دارد، تهیه محتواهایی
در این زمینه است. لذا در کشورمان این دغدغه عده ای را بر آن داشت که برای پر
کردن خلا محتوای درسی دست به تالیف بزنند و عده ای به ترجمه در این زمینه
بپردازند. اما برای این که بتوان در زمینه تهیه محتوا و پرورش تفکر کودکان گام
موثری برداشت باید این محتواها دارای ویژگی ها و کفایت های لازم باشند. در این
مقاله یک محتوای تالیفی و یک محتوای ترجمه شده در این زمینه گزینش شده است
که به نقد و بررسی آن پرداخته ایم.
این مقاله از دو قسمت تشکیل شده است، قسمت اول، نقد و بررسی مجموعه
تالیفی است با عنوان مجموعه فکر، کودک، فلسفه که به منظور پرورش تفکر کودکان
و خلق اثری که با ذائقه و زبان کودکان سرزمین مان و فرهنگ کشورمان تناسب
داشته باشد تهیه شده است. در این قسمت ضمن نگاه اجمالی به بخش ها و اهداف
مجموعه، به بررسی نقاط قوت و ضعف آن پرداخته شده است.
قسمت دوم مقاله، نقد و بررسی کتابی ترجمه شده با عنوان فلسفه برای کودکان
خردسال: راهنمای عملی نوشته بریس و موراگ گات، از مجموعه کتاب های دیوید
فالتون انتشارات راتلج است. این کتاب با دغدغه آموزش فلسفه به کودکان و پر کردن
خلا محتوای درسی و راهنمای عملی آن برای مربیان ترجمه شده است. در قسمت
دوم مقاله با در نظر گرفتن کفایت های لازم داستان های فبک – کفایت ادبی، فلسفی
و روان شناختی – بعضی از داستان های این کتاب، مورد بررسی و نقد قرار گرفته است
و ضعف های ادبی، فلسفی و روان شناختی آ نها روشن شده است با این هدف که با
مشخص کردن ضعف ها، بتوان به مولفان و مترجمان داستان های فبک در برطرف
کردن ضعف ها و بهبود کیفیت تولید و ترجمه آ نها کمک کرد و همچنین به مربیان
فبک در شناسایی داستان های مناسب برای استفاده در کلاس های فبک یاری رساند.