خلاصه ماشینی:
"با وجود این پیشزمینه، این نگرانی وجود دارد که همین وضعیت در برنامه درسی جدید نیز تکرار شود با این تفاوت که این بار آموزش زبان آسیبهای جدیتری را متحمل خواهد شد؛ چرا که اهداف برنامة درسی گذشته تا حد زیادی به آنچه در کنکور مورد ارزیابی قرار میگرفت نزدیک بود.
با این پیشبینی براساس واقعیات چگونه میتوان از آسیب جدی کنکور بر آموزش زبان انگلیسی جلوگیری کرد؟ تنها راه ممکن اصلاح آزمون شفاهی پایانی در کلاسهای دبیرستان است.
بدیهی است در شرایط فعلی که این آزمون به صورت غیررسمی و با مسئولیت مستقیم دبیران انجام میگیرد آسانترین و کمهزینهترین راه، ملاک قرار دادن نتایج آزمون کتبی در ارزیابی مهارتهای شفاهی است که نتیجهاش کمرنگ شدن اهمیت آزمون شفاهی و جدی گرفته نشدن فعالیتهای شفاهی در آموزش زبان انگلیسی در مدارس خواهد بود."